Jump to content

Fiber/laminatstokk til Lakelander?


Larseren

Recommended Posts

Hei

Har vært i kontakt med børsemaker Rafdal angående mulighet til å få et high Tech skjefte til min lakelander. Han hadde gjort dette før sa han, men mente at det ikke var helt ideell løsning på grunn av at det ble lite gods igjen rundt magasinet. Lurer derfor på om det er mulig å få tak i laminat eller fiberskjefter til magnumbørser med romslig magasin og tilpasse dette til en lakelander? Noen som har tips til skjefter dette kan være mulig med, og hvor eventuelt dette kan skaffet? Vil det være frekt å spørre en børsemaker om han vil påta seg jobben med å tilpasse et skjefte jeg har skaffet selv, at de helst vil selge egne skjefter, eller vil dette være en jobb de fleste børsemakere vil gjøre?

 

Takker for tips-)

Link to comment
Share on other sites

KKC og GRS lager til Lakelander. Ellers kan vel børsemaker tilpasse det meste, men det blir jo fort dyrt og med sure miner. Når feks Rafdal nekter å tilpasse hightec til Lakelander, synes jeg kanskje han burde kommet med forslag på alternative løsninger.

 

Jeg har selv vært i kontakt med han ang. samme sak, og fått samme svar. Spurte så om ettermontering av løse choker på ei Beretta 686 special. Fikk ikke svar engang.

 

Finner du en hyggelig børsemaker, som svarer på mail innen rimelig tid så må du ta godt vare på han/henne.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at Rafdal ikke sa at han ikke ville gjøre det, han påpekte bare at det ikke var en helt ideel løsning. Spurte han heller ikke om alternativer, så det er vel min feil at alternativer ikke ble nevnt. Rafdal har utført flere jobber for meg tidligere, og er svært godt fornøyd med arbeidet han har gjort og servicen.

 

Har kikket på kkc og grs sine stokker, men synes de blir for tunge og "baneaktige" Grunnen til at jeg ønsker en annen stokk er at jeg vil ha en litt lettere børse til bruk i bratte hjortelier.

Link to comment
Share on other sites

Det med lett stokk til Lakelanderen har også jeg vært innom i tankevirksomheten. En McMillan Edge ville vært bortimot perfekt.

Ikke langt fra her jeg bor, er det en som har satt opp et noe spesielt byggverk på gården. "De utenkte tankers tårn" heter det, og i den felle må en passe seg for å gå 8) Derfor har jeg i alle fall forsøkt å være kreativ og nytenkende, men hva det ender opp med veit jeg foreløpig ikke.

 

Ideen om en stokk type safarimodell med senket magasinbunn har vært tenkt, men den forkastet jeg da jeg antok at lettvektstokk ikke hadde den utformingen. Da blir det normalvektstokk, vil jeg tro.

 

En ide som har vært innom er å lage en annen magasinløsning til den. Om man f.eks. tilpasser et underbeslag og et enkeltrads magasin. Da burde det være mulig å gjøre dette uten at stokken blir så tynn at den blir svekket. Kom nå ikke å si at dette er umulig eller blir fryktelig dyrt eller vil være vanvittig mye jobb for lite eller ingenting. Det er jo en grunn til at jeg ikke har gått videre med ideen, men gjennomførbart er det om en bare vil.

 

For øvrig er det mulig å få seg en temmelig mye lettere stokk om man finner lettest mulig treverk og lager den slankest mulig der den kan være slank. Lett kolbekappe i stedet for de vanlige tungvekterne og uthulet kolbe etc. Jeg holder på med en slik i stunder der pågangsmotet er i overtall, men det tar tid før den blir ferdig gitt.

 

For egen del har hele ideen om lettvektsvåpen for den bevegelige jegeren vinkla mot at jeg sannsynligvis må ha noe annet oppi stokken. Så får heller Lakelanderen gjøre nytten til den noe mer sedate jaktformen som også er en del av jakta. Det finnes kasser som er mye lettere vektmessig og langt enklere å tilpasse de letteste kunstfiberstokkene, så det må nok bli neste prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe tror jeg til tider har en tendens til å ramle i de utenkte tankers tårn ja:-) Fryktelig vanskelig å komme ut av det bygget der. Men moro er det jo okke som:-) Får vel tenke og fundere litt videre og se hva som dukker opp etter hvert.

 

Synes børsa er litt for god til å kvitte seg med på grunn av stokken også, selv om et laminat eller fiberskjefte frister når jakta foregår i bratte lier og øsende vestlandsregn.

 

Er jo en trøst da at andre driver og funderer i samme tanker:-)

Link to comment
Share on other sites

Hi tech stokk er gjennomførbart, har en og kjenner til tre til på lakelander. Ser helt normalt ut, ikke nødvendig med dyp buk ved mag.

 

Bruker "sævs" selger et slikt skjefte nå hvis interessant. Skal også selge en lakelander i mcmillan a5 skjefte med ai løse magasiner. Bare nevner siden dette er et slags double stack-single feed magasin og er plassert midt under kassa, ikke på sida som originalt. Måtte selvsagt freses litt i kassa, men ikke mer enn at org mag kan brukes i jaktkonfigurasjon på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...