Jump to content

En liten advarsel


Vaquero

Recommended Posts

Jeg tenker på det med patronsamling, enkelte kommer i besittelser av militære objekter som man ikke vet helt hva er, det kan være farlig. En jeg kjenner fikk nylig inn en kasse fra et dødsbo med ymse grums. Dette tilfellet ble videre sendt til autoriserte for destruksjon. Det var snakk om fenghetter for ulike militært sprengstoff. Noen av disse er kraftigere enn vanlige fenghetter for ordinær dynamitt osv. Jeg fikk selv en gang gå i gjennom en kasse med ukurrante patroner for min samling, da fant jeg også fenghetter som lå hulter til bulter og slang. Følsomme saker som kunne ligne en patron med tennhette, uten rand eller spor for utdrager. Disse var beregnet til personellminer, de kunne ligne en litt uvanlig patron. Jeg fikk slått alarm til innehaveren og siden jeg hadde kontakter med EOD i militæret fikk jeg ting dit. Jeg har sett flere lugubre ting etter dødsbo.

Det er sikkert, og som vi ser flere her på Kammeret som kan litt og noen mye om dette, så har man noe man ikke helt vet hva er, så er det ikke dumt å undersøke litt, legg ut et bilde.

En bør være varsom med ting man ikke vet hva er, visse ting passer ikke inn i en patronsamling. Og dødsboammo etter folk med militær bakgrunn kan etterlate seg mye som ikke bør tas vare på.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å plusse på, ikke for å kapre tråden/skifte tema:

 

I forbindelse med et par hendelser av typen "Jo, det er noe gamle greier fra krigen oppå stabburet, bare ta en titt" har det også dukket opp sprengstoff. Når dette har fått svettet litt og krystallisert seg er det ganske ustabilt. En kasse med rare "stearinlys" dekket med "salt" er naturens måte å fortelle deg at du skal gå sakte vekk på. :wink:

 

Fenghetter har jeg også sett, de kan lure en nybegynner. En som min mor gikk på skole med i hine hårde dage kunne rulle røyk med stålkrokene grunnet fenghettelek i ung alder.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn hadde fint pluss, det er sikkert flere ammonerder her som har sett og fått litt av hvert.

Sikkert flere her som kan plusse på litt. Jeg tror ikke man alltid bør si nei til ting man selv ikke har tenkt til å beholde, er man en vettug fyr så kan man også bidra med å få ting ut av sirkulasjon.

Neste mann som kommer over ting kan godt være Mr.Bean (Mr.Bean finnes overalt). Er ting slik at man bør rygge unna så er det fagfolk som må på plass.

Selv har jeg mottatt ting for videre destruksjon, mange med sunt vett kan sikkert bidra litt med å rydde opp litt. Det flyter mye rart der ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...