Jump to content

17HMR/22LR


Opsahl97

Recommended Posts

Hallo

 

Har noen et skriv som beskriver forskjellen på 17HMR og 22LR med tanke på anslagsenergi, utgangshastiget og ballistikk?

 

Er det noen som har formeninger om hva som er den beste anskaffelse av disse to med tanke på å kunne ta ut små skadedyr?

Link to comment
Share on other sites

http://www.chuckhawks.com/compared_17HMR_22WMR.htm

 

Hei du!

 

Å sammenligne 17 HMR og 22lr blir som å sammenligne 6,5x55 og slug fra ei hagle..

 

17 HMR går rimelig flatt mellom f.eks 60-120meter. Skyter du inn på 30meter kan du holde rett på til omtrent 75m.

Gjør du det samme med en 22 vil den droppe nesten 75cm på samme distansen.

 

Jeg gikk fra 22lr til 17 HMR for noen år siden. Skyter skjære og kråke i skogen bak huset. For å si det enkelt; jeg har økt avskytingen med 300 % :)

 

Linken øverst viser en sammenligning mellom 22 WMR og 17 HMR.

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

http://www.chuckhawks.com/compared_17HMR_22WMR.htm" target="_blank

 

 

 

17 HMR går rimelig flatt mellom f.eks 60-120meter. Skyter du inn på 30meter kan du holde rett på til omtrent 75m.

Gjør du det samme med en 22 vil den droppe nesten 75cm på samme distansen.

 

 

 

 

M

 

Synes du er urettferdig mot 22lr her.

Min er senter 30 og 60 meter med standard ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

http://www.chuckhawks.com/compared_17HMR_22WMR.htm" target="_blank

 

 

 

17 HMR går rimelig flatt mellom f.eks 60-120meter. Skyter du inn på 30meter kan du holde rett på til omtrent 75m.

Gjør du det samme med en 22 vil den droppe nesten 75cm på samme distansen.

 

 

 

 

M

 

Synes du er urettferdig mot 22lr her.

Min er senter 30 og 60 meter med standard ammunisjon.

 

 

Det stemmer nok, men ved senter 60m hvor er den da på 100m?

Min 17 HMR er +/- 1,5 cm mellom 60 og 110 meter :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var hva som er best mht å ta ut små skadedyr. Jeg har begge kalibrene. Det er hevet over enhver tvil at 17hmr har en MYE flatere kulebane, og et større presisjonspotensiale. En bedre patron til skadedyrsjakt, rett og slett.

Begge er sensitive for vind, 22lr mest, antakelig. Men dette er vanskelige patroner å bruke ved vind og litt avstand, begge to.

Men, 22LR har også sine klare fordeler. Den største fordelen er at den enkelt kan gå subsonisk. Velg en patron med utgangshastighet under 333 m/s, og med en ok demper hører du bare "klikk" i tennåla, og anslaget. Det er umulig å fjerne lydsmellen (i det kula bryter lydmuren) i en 17hmr. Dersom du har naboer som er skeptiske så er 22LR et bedre valg altså. 22LR har også noen fordeler mht trening. For det første kan man smelle avgårde tusen skudd, uten å tenke på pussing (litt avhengig av børsa da). 17hmr mister presisjonen med en gang mantlingen setter i, ikke mange titalls skudd før det blir råtten presisjon (i min rifle i alle fall). Og jeg synes at den lille saken er ugrei å få pusset ordentlig. til mengdetrenign og plinking synes jeg 22LR er betydelig bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...