Jump to content

To mindre omtalte patroner:


Vaquero

Recommended Posts

Her er et par morsomme jeg har i min samling, to er mer vanlige:

normal_pistolpatr_.JPG

#1. 7,5mm. Nagant Revolver. Denne er det mange samlere som har obligatorisk, norsk revolver kjent fra det norske forsvaret.

#2. 9mm.Nagant Revolver (Belgia 1877) også brukt av norske forsvaret før krigen. Disse revolverne var det meget få av. Det er sjelden man ser denne patronen, revolveren er desto mer sjelden. Det var visstnok hæren som hadde disse. Ryktene sier at depotet for så og si hele arsenalet av disse revolverne gikk føyka etter en direktetreff fra et bombefly over Horten under krigen, stemmer det? Derfor påtreffer man ikke disse revolverne i dag, men en jeg kjenner påstår å ha sett to stk. 9mm. Nagant omgjort for kal.22LR.

#3. .455 Webley revolver MK.2. Det drysser ikke av disse lenger heller.

#4. .455 Webley Automatic. Er meget uvanlig å komme over, britisk marine i 1912 fikk denne i følge min literatur. Den står langt tilbake for .45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Kripos har en imponerende våpensamling. De forsøker å ha minst en av alle produserte våpen. Da jeg for noen år siden skulle kvitte meg med min gamle sjeldne Whitney Wolverine i .22 LR kontaktet jeg dem og spurte om de manglet den. Det gjorde de så da fikk de min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...