Jump to content

Noen som kan svare meg på hva slags kule dette er ?


Sir

Recommended Posts

Patronen til høyre er en 14,5x51, (7,62x51 Nato som referanse):

normal_14%2C5x51.JPG

 

I min uskyldige ungdom var jeg skytter på Leopard A1 stridsvogn, den har som kjent en 105mm. kanon. Det var begrenset hvor man kunne øvelseskyte med slikt på Trandum. Derfor hadde vi et innleggsvåpen/løp som kunne brukes av denne kortholdspatronen ved bruk av stridsvognens sikter. Innleggssatsen/våpen ble plassert i kanonens kammer.

Jeg husker ikke balestikkens egenskaper om at 100 meter med denne 14,5x51 tilsvarte 1000 meter fullskala 105mm. Uansett, jeg mener å kjenne igjen kulene til denne. Jeg husker godt at de stakk så dypt at det må ha vært minimalt med plass til en drivladning. Vi hadde også en tilsvarende løsning for innendørs trening i stridsvogntårn og sandkasse, kal.22LR. Hvor vi fyrte av skudd mot bevegelige gummistridsvogner i størrelse med leketøy i sandkassa. 14,5mm. ble brukt utendørs hvor krigsskueplass var bygd opp som urbant område i finèr.

Rød tupp som her var sporlys (vi trente om natten). Brun tupp var eksplosivt.

 

Edit:

Hvis du skal smelte de du har så pass på at du ikke har en blindgjenger med eksplosiv.

Øvelseskonseptet med denne kan godt være laget for andre våpensystemer i samme hensikt. Jeg mener å erindre at øvelsesystemet var engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser så begikk jeg et grovt underslag av denne ene patronen av typen sporlys, den med brun tupp (eksplosiv) ville jeg ikke ta med hjem til mor. Jeg husker at vi skjøt med flat vinkel mot sandvoller som sikker bakgrunn. Den flate vinkelen mot bakken ga ikke alltid rett annslagsvinkel slik at de med brun tupp eksploderete. Det var mange som ikke gikk av. Ut fra min personlige erfaring ville jeg kviet meg for å putte slike blykladder i smeltegryta. Det var ikke store eksplosjonen disse ga, men i smeltegryta kunne dem sikkert gitt et uslettelig inntrykk. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...