Jump to content

Nytt på hjemmesiden til Zeiss


ko-stens

Recommended Posts

Her er hjemmesiden: http://sportsoptics.zeiss.com/hunting/de_de/zielfernrohre.html

 

Både Duralyt og Classic er borte! Har jo hørt rykter lenge om at Classic var på vei ut, og det kan jo se slik ut nå, men det er overraskende at Duralytnavnet er borte. I stedet finnes nå Conquest DL. Det er nok bare en liten oppgradering med ny farge; "The new riflescope range is a consistent update of the proven Duralyt concept." Men så var det optikken da. Kan det være noe som er utviklet her og, mon tro? Hører jo så mye rykter, spesielt om 3-12x50'en at den ikke holder mål. Jeg synes 3-12x50 er noe som kan passe Fox'en min til revejakt m.m, men har aldri vurdert Duralyt'en pga et rufsete rykte. Men om det har skjedd noe med DL kontra Duralyt, så kanskje. Uansett er fargen finere enn på den gamle...

 

At V8 er på plass er jo også nytt, for det er ikke mange dagene siden jeg var inne og skulle se på "ryktene" om dette siktet og fant det ikke, og nå er det jo på plass.

 

Så det har skjedd litt siden sist jeg var inne!

 

Kunne i grunn tenkt meg en V8 1,8-14x50. Den har i grunn alt jeg kunne ønske meg i et kikkertsikte, selv om den nok er litt "klumpete".

Link to comment
Share on other sites

Hadde en anelse om at Classic ble borte, men ikke når. Har jo hørt i flere år at Duralyt skulle ta over for Classic, men det har i grunn vært tøvete prat fra "folk som har greie på det", har jeg innbilt meg. Classic har jo vært et bedre sikte på alle måter. Fikk en bedre forklaring, synes jeg, fra en ansatt på XXL (tro det eller ei) for ikke så lenge siden; at man ville ha større avstand fra innstegsmodell til toppmodell. Classic var for nær toppmodell, både i egenskaper og pris. Tross alt koster (kostet) Classic godt over ti tusen, borti tolv, tretten tusen faktisk, i Tyskland, og da ble det vel nesten som å regne som for nær toppmodell å regne og da en konkurrent til HT. Det er jo nesten bare i Norge Classic har vært et skrekkelig godt kjøp, faktisk. Ellers kan det kanskje hende at Classic har blitt faset ut til fordel for V8 for ikke å ha for mange varianter? Eller, kan det hende at tyske Zeiss har fått et bedre forhold til amerikanske Zeiss og at HD5 har vært med på å gjøre Classic overflødig? Tross alt heter jo DL Conquest nå og.

 

Men synd er det at Classic er borte, så godt kjøp som det var. Noen bombe var det vel ikke, siden Diatalene forsvant og de minste variantene av Diavari for lenge siden. Det var jo bare to tilgjengelig nå på slutten (som stod på hjemmesiden). Uansett, det er nok å få tak i dette siktet rundt omkring en stund til. Det er vel noen som har grei lagerbeholdning av dem fremdeles. Ellers kan en jo alltids håpe at DL'en har fått bedre optikk da. Den har jo også fått Lotutec og mulighet for ASV.

 

Kan hende jeg drøyer å glane på nytt sikte til .222'en til jeg har fått klådd på en slik i 3-12x50 og fått hørt om det har skjedd noe med optikken.

Link to comment
Share on other sites

Tysk nr. 4 retikkel vekk, medfostørrende retikkel vekk, unntatt i militær modellene.

Det hjelper ikke med material og byggekvalitet på topp når designavdelingen svikter, eller kanskje tar jeg feil, og det er dette markedet vil ha.

Bør kanskje ta opp lån for å kjøpe en haug av classic, eller se mot Kahles mm.

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkel har vel ikke så mye for seg på jaktsikter, heller tvert I mot etter manges mening. Det er vel derfor de fleste produsenter etter hvert har mindre utvalg av disse I dette segmentet. Så det er vel helst slik at markedet bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Joda, er nok litt gammeldags, og det er liten grunn til å frykte treffpunkts endringer med gode sikter. Likevel foretrekker jeg et retikkel som fungerer også hvis lyset streiker, gammeldags igjen.

Heldigvis er det godt utvalg i andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...