Jump to content

7.92 ammunisjon


cmi

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for at samlefeltene mine skal være 7.92 og .303, samt 9mm (fra ww2).'

 

I den forbindelsen så lurer jeg litt på 7.92 varianter, jeg sitter her med en drøss fra krigens dager, endel av de har svart tupp på kulen, samt rød ring rundt stiften i bunnen, snakker vi panserbrytende sporlys, eller har jeg missforstått??

 

Kan legge ut noen bilder så bruker jeg denne tråden til og spørre å grave, har funnet noen sider på nett som tar for seg dette, så har kommet frem til noe ut i fra de sidene, men vil gjerne ha konstantert mine påstander av de som virkelig kan dette :)

 

1.Her ser man svart tupp og rød ring i bunnen:

image_zps1c13af27.jpg

image_zpscdbebb02.jpg

 

2.Denne varianten har bare en ring rundt kula helt nede ved hylseenden, ingen farge i bunne.

image_zps8cbd3894.jpg

 

3. Disse har kun farge i bunnen, noen har grønn ring, andre rød ring.

image_zps3d81a797.jpg

image_zps16ef009e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Samle på 7,92x57, stakkars deg! Folk har kommet til meg med pakkevis for å bli kvitt dem, jeg har for lengst takket nei. Dette burde ikke bli kosbare utgifter til samleobjekter.

normal_7%2C92x57.JPG

Det finnes utallige bunnstempler og ikke minst legeringer i hylser og kuler. Råvaretilgangen under krigens løp satte sitt preg på noen sluttprodukter. Det er utrolig hva folk har liggende etter den tyske okupasjonen den dag i dag. Jeg vet at enkelte (noen få gniere) som har tatt vare på gamle 7,92 og fosile 6,5 er folk med en holdning av at ammo ikke skal koste noe. Jeg vet om en i særklasse som møter opp på banen med en mauser 7,92 ombygd? /nedstrippet. Børsa har en kikkert som ville være dårlig nok til luftgevær, børsa ser nesten ikke ut til å henge sammen, puss og stell har den neppe fått noen sinne. Han skyter de obligatoriske 30 skudd for storvilt med ammo fra slike esker som her. Treffer gjør han ikke, han passer på at kulene treffer volden på sikker måte. Det viktigste er at disse 30 skudden er tellende!!! Deretter (etter to oppmøter antar jeg) tar han frem 5 jaktskudd på bukken og griner av kostnadene. Det er ikke alltid lett for et jaktlag når en større grunneier ikke tar selvkritikk? :shock: Alt dette er noe helt annet enn patronsamling, men jeg slutter meg ikke å undre over hva enkelte anser som fullgod vare :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...