Jump to content

en nybegynners første kniv lages, ønsker tilbakemeldinger:)


brendjord

Recommended Posts

Da er jeg igang med å lage min første kniv, detta blir spennende:)

 

fikk et gratis skaftemne på Skogbruksmuseet og bladet er fra en Bruslette Hunter kniv(fjernet skaftet), så har fått til en rimelig start på noe som antageligvis blir en besettelse:)

 

legger ved tegning(utkast 1) av hvordan jeg ønsker at kniven skal se ut. ønsker gjerne tilbakemeldinger på "design" samt innspill/tips etc.

 

dette er som sagt min første kniv, kommer til å ta meg god tid da denne får æren av å bli "nr 1".

tanken bak design er "brukskniv". har en Brusletto Hunter til som jeg bruker mye og er godt fornøyd med størrelse og "brukervennlighet".

 

mvh Hans

 

IMGP0074_zps4db7b355.jpg

 

IMGP0073_zps72d42609.jpg

 

IMGP0068_zps68c6696f.jpg

 

IMGP0067_zpsd03249f4.jpg

Link to comment
Share on other sites

var desverre det jeg hadde tilgjengelig:)

hva gjør dette til et vanskelig blad? et det lengden?

 

Det er vanskelig å skafte pga formen ja. Du kan eventuelt se på de klassiske Pumaknivene, som Hunteren er basert på.

Edit: Gjør et bildesøk på "puma rabbiter".

 

Det er flere knivsmeder i området, så det skulle ikke vært noe problem å skaffe andre blader.

Link to comment
Share on other sites

skal ta meg en kikk på de.

 

forventer å støte på litt utfordringer siden dette er første kniv(og et krevenede blad), men tar dette som en "road to success":)

jeg fører en slags dagbok hvor jeg allerede har tatt notater fra bøker, samt tegner skisser, huskeliste for bruk av verktøy, materialvalg etc.

 

som sagt, knivbladet ble valgt av "økonomiske" grunner da dette blir litt prøve og feile kniv:)

har familie i lillestrøm så skal innom J.Jensen neste gang jeg er nedom og slå av en prat, handle litt og få litt "hands on" på forkjellige materialer.

 

har i tillegg kikket litt på denne nettsiden, https://www.brisa.fi/, hvor prisene ser veldig greie ut. får bl annet kjøpt ei kasse skaftemner til en rimelig penge(på de første knivene jeg lager så er det greit å ikke gå for det dyreste man finner da man trenger trening for å få inn teknikkene).

 

 

 

 

 

var desverre det jeg hadde tilgjengelig:)

hva gjør dette til et vanskelig blad? et det lengden?

 

Det er vanskelig å skafte pga formen ja. Du kan eventuelt se på de klassiske Pumaknivene, som Hunteren er basert på.

Edit: Gjør et bildesøk på "puma rabbiter".

 

Det er flere knivsmeder i området, så det skulle ikke vært noe problem å skaffe andre blader.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg like godt et annet blad med en gang. Jeg skal ikke undervurdere deg, men tviler på at du får til et resultat du blir fornøyd med. Nå er ikke jeg noen ekspert, men for et par år siden lagde jeg 3 kniver på et sånt blad.

En eldre kar i bygda kom med 3 slike som han hadde hatt liggende i lang tid, og ville ha kniv på de til 3 barnebarn.

Normalt tar jeg ikke på meg sånt, men siden han var fra bygda her sa jeg motvillig ja.

 

Gubbben ble veldig fornøyd, selv var jeg ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Hunter ganske tynt blad? Vrient å få tilpassa det til skaftet, og du får vel nesten ikke bor og filer til tange hullet, kunne kanskje laget en tynnere kopi av tangen og svidd den inn i skaftet. Men vil det sitte godt nok med den korte tangen? Spar bladet til kniv nr.10 kanskje så er det vel større sjanse for at knivmaker besettelsen ikke gir seg, det ville vært synd.

 

Skaftet du skisserte kunne godt ha vært litt fyldigere. Det bladet tåler det, pga høyda.

 

Men ingenting er umulig!

 

Lykke til uansett og velkommen til de besattes rekker. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...