Jump to content

En dag i laderommet-erfaringer!


mortens61

Recommended Posts

Bestemte meg for å gjøre en lot med v-max revemedisin og oppskriften er som følger. Hylser type lapua 6,5x 55. Helpresset hylsene og deburra innside og utsiden. Helt greit til nå. Da jeg skulle prøve hylsene i kammeret for å sjekke om de passet gikk de inn,men noe treigt.De er også tilpassset trimmingdataene på 54,80 mm. Treigheten skyldes vel med at lapuahylsene er noe feitere enn norma-hylsene i kroppen? Og låsekassa til min sauer 202 er veldig trang Innhentet ladedata for v-max 150 Vithavouri og 45 grains krutt i hylsa og satte i kula. Mitt spørsmål er,så lenge man får ned hevarmen(noe treig,men dog) vil dette utgjøre noen vide samlinger ved skyting?

Link to comment
Share on other sites

Har du brukt dine egne hylser?

Har ikke selv opplevd at hylser som kamrer tregt gir utprega dårlig presisjon, men har opplevd at hylser skutt i andre våpen ikke vil kamre i mine, selv etter helpressing. Jeg pleier å teste alle hylsene jeg har overtatt fra andre i kammeret på det våpenet jeg lader til og sorterer ut de som " ikke vil" før jeg lader.

Link to comment
Share on other sites

Ok.Takker for tilbakemelding angående spredning på samlingene. Så lenge det går i den retningen med bedre presisjon. Det er engangsskutte hylser fra en annen,men helpresset. Det at den kamrer trangt har vel noe med låsekassen til Sauer 202. Den er vel ikke akkurat romslig. hehe

Link to comment
Share on other sites

Tydelig det. Det er stor forskjell på kamring i min kongsbergrifle og sauer 202- Kongsbergrifla mi kan mates med alt. Ja,alt fra Rema også. Spøk til side så er det stor forskjell. Så alt som ikke går i min Sauer,overføres til Kongsbergrifla mi. Da gjenstår det bare å sjekke ut imorgen om det blir en god samling. Er neste avhengig av at den samler godt siden den er myntet på Rev. Da er presisjon en ganske vesentlig del om det blir bra eller dårlig :D

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut det beste er ofte å starte nye løp/rifler med en pose nye hylser eller ferdigammo som formskytes det kammer. Det sparer en ofte for mye arbeid og sinne.

 

Men prøv å press noen hylser 2 ganger og se om det hjelper. Har hjulpet noen ganger her før men om kammeret de er skutt i er veldig romt og det nye er veldig trangt vil det bli tull nesten uansett. Da er det lurt å kjøpe nye hylser/ammo og skyter det i den nye rifla.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner tankegangen din . Det er notert. Men det var i utgangspunktet ikke at de ikke går ann å skyte,men om det blir fine samlinger når kamringen går treigt. Og det sa Høggern noe om i en tidligere post. Så det blir iallefall prøvd ut de neste dagene. Og jeg er helt sikker på at mikkel rev vil få kjennskapen til de nye v-max'ene som jeg har laga ;M)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa ikke at presisjonen nødvendigvis blir god av at ammoen kamrer tregt ;)

 

Men jeg sa:

Tja, hylser som kamrer litt trangt kan faktisk gi bedre presisjon enn hylser som kamrer ultralett. ;)

 

Ser du forskjellen? ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. Litt seint her. Jeg får svar på mine spørsmål da jeg tester de ut høggern. Regner jo med at de går nogenlunde slik at mine standarder rundt reve-jakta kan gjøres forsvarlig. Jeg regner med at de gir en grei samling,men må teste det. hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvordan justerer du fullsize dia? Den bør ha kontakt med hylseholderen + litt til, men ikke så langt at du ikke får armen på pressa i bunn.

Dette gjelder hvis du helpresser hylser som ikke er skutt i ditt kammer, eller hylser du har skutt flere ganger begynner å gå trekt i ditt kammer.

 

Når de deretter er skutt engang i ditt kammer kan du justere dia opp en halv runde, det kan du gjør til de går tregt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort. At den støter mot plata,altså at hele hylsa blir presset. Det er nok mer at de hylsene har blitt skutt i et annet kammer som er utformet litt annerledes. Som sagt får jeg skutt med de nyrulla,bare at de går litt treigere enn andre. Syns faktisk normahylsene er bedre i kroppen,da disse også er av samme tidligere eier og skutt i samme våpen. Men slik er det. Jeg skal foreta kontrollskytinger med de nye patronene før jeg skal sette meg på reven. Blir nok bra skal du se ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...