Jump to content

Blånere rustfritt? Nitrere? Noe annet gøy?


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg har en MOA 10/22-låskasse, et Shilen chro-moly matchløp til samme sak, og en volquartsen bolt som bor inni.

 

Alt dette er blankt (eller tilsvarende), og jeg lurer på å få det i en annen farge, helst mørkere. Har lurt på blånering, men det er jo flere prosesser som kan brukes. Om det gir bedre egenskaper på ett eller annet vis, er jo en fin bonus (slitestyrke, mindre friksjon etc).

 

Det greieste ville være om det var mulig å bruke samme prosess på alle tre hovedkomponenter. Stålet i låskassa heter visstnok 17-4, stålet i shilen-løpet finner jeg ikke ut annet om enn at det er krom-molybden, og volquartsen-bolten finner jeg ikke ut hva den består av.

 

Noen tips til hva jeg kan utsette stakkarene for?

Jeg har tilgang til en kjemiker, så om det er ting som krever litt kunnskap er det fremdeles interessant.

Link to comment
Share on other sites

Alt dette er blankt (eller tilsvarende), og jeg lurer på å få det i en annen farge, helst mørkere. Har lurt på blånering, men det er jo flere prosesser som kan brukes. Om det gir bedre egenskaper på ett eller annet vis, er jo en fin bonus (slitestyrke, mindre friksjon etc).

 

Blacknite nitrering är både mattsvart och ger en mer eller mindre helt korrosionsbeständig yta!!! Fungerar bra med dom flesta rostfria stålen :)

(Man får dessutom en pipa som tål många fler skott innan den börjar att sprida träffbilden)

 

P1010528.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...