Jump to content

Bytte løp i gammel traver.


Mas-36

Recommended Posts

Hei hei folkens.

 

I lys av denne spennede tråden viewtopic.php?f=14&t=99912&p=1034606#p1034606 om promotering av europeiske kaliber så fikk jeg lyst til å vurdere noe annet enn 270win som jeg hadde planlagt å bytte til :wink:

 

Rifla har lang kasse men ikke magnumstøtbunn så begrensninger er der etter. Lange patroner men ikke magnum. Fra europa. Bruksområdet er rev og opp.

 

Ønsker forslag og tips om hva du hadde valgt :wink: Så får vi se hva jeg velger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede er fysen på 270W, er det naturlige Europeiske valget 7x64. Ett meget godt valg som universalpatron.

 

Jeg har slektningen med krave(7x65R) like god til elg som til rådyr og på litt drygere hold.

 

 

Har 30-06 rør i R93en, går hele tiden rundt med et ønske om bytte til 7x64.

Link to comment
Share on other sites

Hmm 7x64 ja. Passer bra siden 7mm kuler er i hus pga har 7x57R og det skal ligge ett 7mm løpsemne en plass her også.

 

Men flere forslag mottas med glede :winke1:

 

Kunne du eventuell tenke deg 6,5x65? Veldig sprek patron som holder mål for det meste av vilt. Utrolig presist, lite rekyl, såpass mye "steam" at det er helt uproblematisk å anvende det til LH også. :D

 

Edit: Skulle egentlig har ønsket meg denne tråden inn i "Promotere europeiske kalibere?" hvor den egentlig hører hjemme. Da får folk se om de fine mulighetene og løsninger som finnes ved bruk av de europeiske. Det er jo hele vitsen. :wink: Men ellers takk at du overhodet går inn i denne vurderingen. Det liker jeg svært godt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke 100% europeisk, mer det beste av to verdener;

 

6.5x64_Brenneke.gif

 

Lite annet enn en 6,5-06

 

Denne ser spennende ut! Da finnes en litt nyere kreasjon fra patron - paven Werner Reb også, nemlig 6,5x64 Reb. Den er fra 1980 -tallet og forskjellen til Brenneke sin versjon er 40* skulder. Har også fin lang hylsehals

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Ja det er fort gjordt.

 

Foresten er det mulig å få tak i kammer brotch i kaliber 7,5x54 i landet? Noen som vet om noen som har? Hadde en gang en Mas-36 som var pipet om og hadde vært moro med Mas kaliberet i ei mere moderne og solid mekanisme.

 

Joda kan sikkert bare sette i ei ny 30.06 pipe da, men det er ikke like moro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som er så fine med disse andre 6,5 (Brenneke, Reb og RWS) er at de "disponerer" nesten like mye steam som 6,5x68, men pga. en kjappere riflestigning får de stabilisert mye tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Eller Clymer; http://www.clymertool.com/" target="_blank

 

Ellers er det ikke noen big deal å lage en brosj (bortsett fra at arbeidstimer koster), kanskje noe for børsemakerlinja på Støren?

 

 

PTG anbefaler jeg frdi jeg rett og slett har VELDIG god erfaring med de; div tyskere derimot-gidder knappest svare på epost så da kjøper jeg rett fra kilden 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...