Jump to content

Herding av stål.


Vassbekken

Recommended Posts

Får spørre her hvor kunnskapen finnes. Jeg skal lage noen smådeler til en maskin, har diverse stålemner og jeg har kasenit. Er det mulig å settherde blylegert automatstål med kasenit ? Eller er det bedre å bruke en bit av en stempelstang fra en hydraulikksylinder ? Det virker seigere og hardere å maskinere. Hadde vært enkelt å kunne brukt noe jeg har, men vil ikke legge jobb i delene om ikke resultatet blir bra. Da får jeg heller prøve å skaffe bedre stål.

Link to comment
Share on other sites

Automatstål kan være både herdbart og ikke-herdbart. Du kan prøve å varme den opp til 800-850 C og kjøle i vann, for så å se om den er betraktelig hardere. Pga. tilsatsen som gjør den lettere bearbeidbar har denne dårligere mekaniske egenskaper, så det beste er å styre unna om du ikke trenger sponbryting.

 

Kasenitt gir kun et veldig tynt herdesjikt, så det gir ikke så mye styrke, men stort sett slitasjemotstand.

Skal du først bruke det kan du bruke vanlig konstruksjonsstål som S235 og S355.

Ønsker du styrke bør du se på seigherdingsstål.

 

Hydraulikksylinderstang kan også være mye forskjellig, så ikke det beste valget det heller.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg må prøve å få kjøpt noe egnet stål noen plass da. Her jeg befinner meg finnes det ikke å få tak på, noen tips på nettbutikker eller lignende man kan bestille fra ? Jeg har ikke tilgang til annet enn acetylene / oxygen til å varme med, men har prøvd med automatstål, og det ble ikke merkbart hardere. Må man herde deler lagd av seigherdingsstål etter at de er lagd? Eller er stålet seigt og hardt i utgangspunkter ? Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg vet vel ikke bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...