Jump to content

Superstar leirduer - harde?


vømmøl

Recommended Posts

Superstar leirduer har ord på seg for å være hardere enn andre duer.

Er dette en myte? Er det noe som henger igjen fra tidligere tider?

 

Er det noen som har testet superstar mot andre de siste årene?

 

Selv har jeg skutt på superstar i flere år. Det var først i fjor at vi kjøpte pv-duer. Har bare positivt å si om PV-duer, men at dette skal være vesentlig bedre enn superstar har jeg ikke lagt merke til.

 

Vil gjerne har andres erfaringer med dette, men ikke fordommer som stammer fra et dårlig parti for 10-15 år siden.

Link to comment
Share on other sites

var en runde på leirdue banen her om dagen å brukte disse superstarduene. etter en stund begynte ble det litt mørkere og jeg opplevde en del gnistring når jeg traff duene, hva det kan være er jeg ikke sikker på men har en viss teori på når jeg traff duen traff også noen av stålkulene hverandre i treffet. jeg hadde ikke opplevd dette med all gnistringen før så er ikke sikker, er kanskje noe som er helt vanlig? har heller ikke skutt så mye når det begynner å bli mørkt :P

 

så også ut som om at de delte seg i 2 eller flere større biter under treff enn å bli pulverisert slik som de jeg brukte før, eller kanskje det er noe jeg ikke har tenkt over :forvirra:

 

følte ikke at det var noe problem med de, men kanskje det ligger noe i ryktene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt superstar, så noe sammenligningsgrunnlag har jeg ikke. Men det jeg har opplevd, på min "private" skytebane, er at når vi plukker duer som ikke er truffet, så finner vi flere som har hull. Dette skjer bortimot på hver skyteøkt. Tror jeg har tellt opptill 4 til 5 treff. Det varierer om det er hull helt igjennom eller ikke.

Så det er rimelig "vanlig" å treffe de med opptill flere haggel uten at de knuser.

Men det forklarer ikke hvorfor noen bommer på 20 av 25 duer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg traff :mrgreen:

 

1085y74.jpg

 

Og den var ikke den eneste som overlevde smellen OG landinga... Det skal imidlertid sies at de fleste andre duene jeg traff, knuste, men det var likevel overraskende mange som ikke gjorde det (fant hull i skårene etter at de hadde knust mot bakken). Regner med at dette ikke er vanlig, men det skal sies at jeg ikke har prøvd noen andre typer ennå.

Link to comment
Share on other sites

var en runde på leirdue banen her om dagen å brukte disse superstarduene. etter en stund begynte ble det litt mørkere og jeg opplevde en del gnistring når jeg traff duene, hva det kan være er jeg ikke sikker på men har en viss teori på når jeg traff duen traff også noen av stålkulene hverandre i treffet. jeg hadde ikke opplevd dette med all gnistringen før så er ikke sikker, er kanskje noe som er helt vanlig? har heller ikke skutt så mye når det begynner å bli mørkt :P

 

så også ut som om at de delte seg i 2 eller flere større biter under treff enn å bli pulverisert slik som de jeg brukte før, eller kanskje det er noe jeg ikke har tenkt over :forvirra:

 

følte ikke at det var noe problem med de, men kanskje det ligger noe i ryktene?

Gnistring i mørket ser jeg hele tiden på banen. Spesiellt når det er halvdårlige/halvgode skyttere som skyter. Og det er ikke Superstarduer.

Gode skyttere knuser eller bommer totalt. Så dette er ikke spesiellt for superstarduer.

Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt superstar, så noe sammenligningsgrunnlag har jeg ikke. Men det jeg har opplevd, på min "private" skytebane, er at når vi plukker duer som ikke er truffet, så finner vi flere som har hull. Dette skjer bortimot på hver skyteøkt. Tror jeg har tellt opptill 4 til 5 treff. Det varierer om det er hull helt igjennom eller ikke.

Så det er rimelig "vanlig" å treffe de med opptill flere haggel uten at de knuser.

Men det forklarer ikke hvorfor noen bommer på 20 av 25 duer :winke1:

Dette finner vi også på andre duer. Vanskelig å si om det er værre på superstar enn andre uten å prøve andre typer på samme bane og med samme ammo.

 

Samme svar gjelder egentlig til Philipp.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettop denne fra Superstar:

 

Hej ******

 

Vi är medvetna om att det finns skyttar i Norge som anser Super Star duvan hård.

Kan inte svara på varför det år så just i Norge, men kanske är detta något som lever kvar sedan vi tillverkade duvor med stenkolstjärbeck som bindemedel.

Duvorna var då hårdare och mer svårskjutna.

 

Sedan drygt tio år tillbaka, använder vi petroleumbeck, vilket gör duvorna mjukare.

Det är ytterst sällan vi får några klagomål, men det finns alltid olika åsikter om allt.

 

Det vore kanske bra om ni från er leverantör kunde få möjlighet att provskjuta Super Star duvorna så att ni själva kan få en uppfattning.

I så fall vill vi gärna att ni hör av er igen och talar om vad ni tycker.

 

 

Med Vänlig Hälsning

Super Star Lerduvor

***navn,adresse, telefon, e-post osv.***

Link to comment
Share on other sites

 

sånne duer har vi på banen hos oss også. Vi bruker pv duer da mange nekter å delta på stevner hos oss om det ikke er pv duer vi skyter på...

Det er jo direkte latterlig!

 

Dua på bildet er ihvertfall ikke en kjærnetreff innenfor normale avstander. Da hadde den knust.

Antar at det dreier seg om høyt treff eller langt hold. Det kan også være en slapp patron, noe som heller ikke er uvanlig vinterstid. Spesiellt om de ikke har vært lagret i romtemperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste noe lignende i ett jakt og fiske for noen år siden. Der testet de ulike duer og så spesielt på treff, men ikke knust due. Konklusjonen de fikk der var att erfarene skyttere som fyrte av på 15-25 meter var det svært få duer som smøg seg unda med hull uten å knuse. Unge/uerfarene skyttere derimot hadde en større andel av duer som ikke knuste selv med treff. Grunnen de konkluderte med var lengere hold på skuddene og flere "vingeskudd" en de erfarene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...