Jump to content

Tips til 300winmag?


Imiix3

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg nytt våpen. Har bestemt meg for 300winmag, med brems. Noen som har børse erfaringer og dele? :)

 

Vil helst ikke gi over 15000.. Dette blir da min 2. Jaktrifle da jeg selger den gamle og oppgraderer litt :)

 

Takker for alle svar !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Steyr Pro Hunter i 300 mag som er skummelt presis. Har en jaktkompis som har samme rifla som er like skummel

 

Lader for en tredje kompis som har en Lakelander jeg vant en gang. Den er også en bra sak. Fjerdemann har en Semi Custom 700/Shilen/HS rigg som skyter like bra som Steyerne.

 

Alle de nevnte er under 15 000,-.

 

Litt vanskelig å anbefale deg noe mer spesifikt uten at du sier litt mer om bruk og preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Er man på budsjett er det lite som slår Lakelander i presisjon for penga.

 

Disse går for 4-6000,- og skyter bedre enn de T3'ne jeg har vært borti.

 

GRS eller Laukonenstokk så er du der.

Orginalavtrekket kan tunes til 400gram og boltgangen er smooooooooth.

3 låseklakker gir lavt boltløft.

 

Negativt:

 

-Den toppmates og tømmes ved å trykke ned en knapp. Da har du 4 skudd i hånda. Dette er supert på jakt, men til banehamring kunne jeg gjerne hatt flere magasin.

 

-Den må beddes og evt picatinny må tilpasses av børsemaker, da det ikke finnes ferdiglagd.

 

Burris har ringer med tilt om man ikke gidder montere skinne.

 

%255BUNSET%255D

Her er min i 6mm BR fra helgens skyt-all-ammo økt.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke lagt 12-15 tusen i en brukt 300 win mag da dette kalibret er rimelig hissig på løpet og ett utskutt løp koster ca 5-6 tusen og erstatte.Er det jakt du skal bruke den til ,kjøp en Tikka T3 og monter brems.Er det langhold så kjøp en Tikka Tactical/warmint og monter brems.

Det eneste minus med T3 er at magasinet ikke tar lengre patron lengde enn 85mm.Nå er 85 mm max lengde i dette kalibret som standard,men på langhold kan det være ønskelig med lange ,tunge kuler med lengre patron lengde.

Jeg skyter 300Win mag med en T3 Tactical og Razor brems.Denne koster 12-13 tusen ny hvis du sjekker litt rundt før du handler :D Denne har presisjon på 4-5 cm på 200m med kuler den liker med 5 skudd.Med brems eller demper er 300win mag en snill patron rekyl messig.

Her er litt farge i bremsen under skudd med min

https://www.facebook.com/messages/?acti ... 4995cea715

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ALDRI selv valgt en 300 med kort magasin om en har valget. En 300 Win og Wby er så like i Magnum lengde kasser at forskjellen bare er teoretisk. Jo tyngre kuler jo større blir forskjellen. Til LH blir det derfor etter min mening litt dumt å velge ei rifle som handikapper deg med de mest aktuelle kulevektene.

 

Ingen diskuterer kvaliteten på finske pipene, men er 30 pipene i Tikka også 1-11". I såfall gir en slipp på alle beste kulene også....

Link to comment
Share on other sites

Mannen skal ha seg jaktrifle!

Da kommer du ikke utenom at en Tikka T3 ER det beste kjøpet du kan gjøre kvalitetsmessig til denne prisen.Ja jeg har hatt Sako,Remington Howa, Weatherby ,Winchester,sauer,Browning,Brno

Noen av disse merkene er betydelig dyrere enn Tikka.

Alle kjøpepatroner som selges til 300Win mag skal ikke være lengre enn 85mm i følge spec for dette kalibret.

Man kan jo lade ett og ett skudd med lengre paronlengde om man ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for 300winmag, -
Javel - hvis du vil ha en STYGG patron, som ikke gjør annet enn det en MYE penere patron gjør, med 4-5 grains mindre krutt, så værsågod!

 

Win-Mag'ens "bakdel" er den definerte magasinlengden, kombinert med ekstremt kort hylsehals. Det gjør at normale kuler må settes så dypt at man mister mye av den eventuelle fordelen med større hylse.

 

Skal du skyte ut over normale jaktavstander, må du ha slanke kuler, som igjen krever rask riflestigning. Det er altså mer enn kaliberet som må stemme.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for 300winmag, -
Javel - hvis du vil ha en STYGG patron, som ikke gjør annet enn det en MYE penere patron gjør, med 4-5 grains mindre krutt, så værsågod!.

 

At en 30-338,308Norma yter det samme er det ingen som diskuterer, mangelen på ammo og våpen legger jo en rimelig kraftig demper på lysten til å skaffe seg en. I dagens situasjon er en 308NM å sammenligne med en hvilken som helst villkatt. Ikke dum, bare historie siden markedet har valgt andre løsninger

 

Mannen skal ha seg jaktrifle!

Da kommer du ikke utenom at en Tikka T3 ER det beste kjøpet du kan gjøre kvalitetsmessig til denne prisen.

 

Der er vi ganske så uenige. T3 er etter min mening ei bra rifle som dessverre har noen seriøst lettvinte løsninger tenkt ut i økonomi avdelingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt T3 i .300 Win Mag på jakt siden 2010. Har skutt et tyvetalls elg, et knippe rådyr og noen rever med den siden da. Ja, jeg har faktisk skutt et par jegerfeltstevner med den også.

Erfaringsmessig går børsa bra med kuler fra 130-180 grains. Har også brukt tyngre kuler enn dette, men dog uten de helt store presisjonstestene.

Som jaktbørse liker jeg den, selvom jeg kunne tenkt meg et lengre magasin, max COL er 84mm fritt tatt etter hukommelsen. Rekylen er merkbar da jeg kun har en Lite SS, men en lyddemper fikser det problemet - i den grad det kan defineres som det.

Rifla mi har det vært ett problem med, dette er dog ordnet av børsemaker. Hylseutkastet var slettes ikke bra, noe som førte til at hylsene satte seg på tvers i utkasteråpningen ved raske ladegrep. Dette var svært uheldig i jaktsituasjoner, men som sagt lot problemet seg løse. Rekylklakken, som ofte blir sett på som et ømt punkt ved disse riflene, ser ut til å holde seg bra.

Link to comment
Share on other sites

I dagens situasjon er en 308NM å sammenligne med en hvilken som helst villkatt.
Njaaaa - man får jo kjøpt pene plastposer, med fix ferdige hylser med korrekt bunnstempel - ikke så greit med de fleste andre "villkatter".

 

Men man bør jo absolutt være heimelader for å få særlig glede av den - hvis man da ikke er fornøyd med 180 Oryx (som jeg har skutt mye vilt med).

 

De som driver med "litt over normal avstand"-skyting, starter vel uansett med løse komponenter - og da er det passe uinteressant om patronen fins i ørten fabrikkladde utgaver med mer eller mindre gode jaktkuler.

Meeen - da velger man vel også andre komponenter, slik at riflestigning, magasinlengde, friflukt og overgangskonus passer - og da blir plutselig 300 WinMag like god (eller dårlig) igjen.

 

Hvis "langhold" hadde vært ervervsgrunn, skulle jeg p.....adø skaffet meg en fullblods rigg i 308 NM!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...