Jump to content

Antikvare ladedata: Barnes X 150 gr til 30-06?


Nooby

Recommended Posts

Fikk tak i en boks med .308" 150gr BT Barnes X som jeg ville prøve i min 30-06.

 

Jeg trodde det var kurant å finne gamle ladedata til denne, men dengang ei. I Våpenjournalens ladebok nr3, finnes det data til .308, men ikke til 30-06. På nettet finner jeg ikke data, ikke engang hos Barnes. Er det noen her som vet hvilke ladebøker som har relevante, utdaterte data. Eventuelt at noen av dere har slike data som dere vil dele. De er tenkt skutt i en M98.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset. :D

 

De kulene er kjent for å yte mer "motstand" i løpet enn konvensjonelle 150gr kuler, og dermed kan trykket gå rett i taket om de lades likt. Derfor er kanskje moderate/lette ladninger for konvensjonelle 165gr kuler tingen. Altså begynne med 57gr N160. Den viktigste laderutinen blir å spenne våpenet fast i skrustikka, trekke av med snor og notere seg tegn på over/undertrykk. Blir spennende, jeg har aldri ladet på de hvite feltene på kartet før.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke spenne fast rifla i stikka :) Å lade denne kula i 30-06 er ikke et hvitt felt, men uten gode data kanskje litt grått.

57 gr. N 160 er gjerne ca. maks for standard 180 gr. kuler i denne patronen, så det bør være en god start. Tipper opp mot 59 gr. bør være mulig uten overtrykk.

Folk med mindre fartstid som hj.lader, og late folk bør holde seg til komponenter det finns gode data på. Jeg begynner å bli lat.

Husk at hvis du får overtrykkstegn så er du gjerne godt over maks.

Ladeboken utg. 6 oppgir fra 58 til 60 gr. med denne kula, og V0 887 m.sek. som maks m. 61 cm. pipe.

Uten å ha skutt vilt med denne kombinasjonen tør jeg likevel å påstå at det blir en meget god ladning for spesielt større vilt, kanskje litt mye gørr på rådyr av og til.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken utg. 6 oppgir fra 58 til 60 gr. med denne kula, og V0 887 m.sek. som maks m. 61 cm. pipe.
:wtf: De ladedata du siterer er for Barnes TSX. Den kula har riller og dermed mindre kontaktflate enn Barnes X. Dette var, som kjent, en forbedring gjordt fordi Barnes X mantla så mye. Tror jeg holder meg til planen om skrustikka.
Link to comment
Share on other sites

Beklager, glemte de bokstavene, det var derfor jeg sa opp tom. 59 gr. Joda, jeg kjenner til rillene :) Har ladet mye X uten riller.

Bruk stikka du :)

Ladebenken - Vil gjerne se hvilken hastighet du fikk med den ladningen og pipelengde?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg allerede har N160-krutt, blir det til at jeg bruker det, og det er betryggende når Fauve har gode erfaringer med ladninger som jeg selv har ressonert meg frem til. Tror jeg kan prøve uten skrustikke nå... :)

 

Da prøver jeg med disse data

57gr n160

Norma hylser

CCI 200

COL 83,0mm

 

Tusen takk, folkens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...