Jump to content

Ruger SR22 VS Walther P22Q


CrashPilot

Recommended Posts

Er på jakt etter en pistol å skyte på blink med for moro skyld og det står mellom Ruger SR22 eller Walther P22Q!

Grunnen til det er at de ser ok ut, er billige i drift å så er det rimelig tilleggsutstyr å få kjøpt til dem.

 

Noen som har erfaringer fra disse pistolene?

Tenker da mest på avtrekk, justerbare sikter osv.

Link to comment
Share on other sites

Onde tunger ville vel kanskje hevde at de er billige i drift fordi de ikke virker....

Jedg tror du på sikt vil bli mer fornløyd med en mer "ordentlig" .22 pistol. F.eks Ruger s MK serie, browning buckmark og tilsvarende. Disse er det desuten mulig å få kjøpt rimelig på bruktmarkedet, og de taper seg ikke mye i pris i forhold til de to andre.

 

Om det er de eneste valgene ville jeg nok ha valgt rugeren fremfor waltheren, da jeg rett og slett har lest lite dårlig om den førstnevnte...

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å angre på P22'en ihvertfall. SR22'en aner jeg ikke, men Ruger er jo USA sitt svar på Kalashnikov, det er laget for å virke. Om SR22'en lever opp til Ruger sitt rykte, så gå for SR22.

 

Men når det er sagt, kjøp noe annet. Masse billige 22lr-pistoler, både de som er laget for konkurranse og de som etterligner større pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på Ruger SR22 og Walther P22. Ruger har utfrest sleide i aluminium, mens Walther har støpt sleide i zamac (en zinc legering). Pipa er i relativt tykt våpenstål på Rugeren mens Walthers P22 har et nokså tynt løp der det er en hylse rundt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt ein stenvaag xesse om bruk og pris kunne forsvare det. Er ikkje mange SP stevner eg er borti i året. Walter PP(trur eg) i 22 likte eg ialefall ikkje, kresen på ammo og en sleide som tar borti handa som igjen gir funksjoneringsfeil... Nei takk.

32ACP orker eg ikkje lade, og det må ein jo med tanke på ammopriser og de løpstoleranser som er ute og går.

 

Dessuten så ønsker eg meg demper, da kan eg plinke litt rundt huset og.

 

Cheetah er jo eit alternativ, dyr ny, men brukt er jo ein mulighet.

 

Og forresten så har no ein gong SP/SR programmene utvikla seg slik, da gidder ikkje eg stå igjen med ein lommepistol fra før krigen med sikter laga for maur. Då er det sikkert billigare og vel så morro med ein startpistol.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noe å gjøre med avtrekket på disse pistolene da?

Jeg skal ikke bruke den til bare spesialfelt, men skal også ha den med på hytta å skyte blink osv også. Det er vel som med alt annet! noen liker mora, andre liker dattera! å så er det noen som tar både mora og dattera da :thumbup:

 

Spørsmålet er egentlig bare om noen fraråder meg å kjøpe en P22Q? Det er jo flere modeller av p22 også!

Link to comment
Share on other sites

Noe kan gjøres med avtrekket men ikke mye. En del idiotiske patenter som ikke kan fjernes som ville hjulpet kraftig på avtrekket, blant annet den sperren som gjør at du ikke kan ta avtrekk uten magasin i. Slik den mekanismen fungerer så gir den en del ekstra gram på avtrekket.

 

Det største problemet at den er kresen på ammo og lider av matefeil.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte SR22, vurderte jeg P22. Etter å ha gransket all info jeg fant om begge pistolene, valgte jeg Rugeren, da den virket å være den av disse som har best kvalitet. Sleide brekkasjer på Waltheren pga. sleidens kvalitet (det er jo en zinc legering kalt zamac, ikke aluminium) og pipa gjorde at jeg avskrev den.

Link to comment
Share on other sites

Noe kan gjøres med avtrekket men ikke mye. En del idiotiske patenter som ikke kan fjernes som ville hjulpet kraftig på avtrekket, blant annet den sperren som gjør at du ikke kan ta avtrekk uten magasin i. Slik den mekanismen fungerer så gir den en del ekstra gram på avtrekket.

 

Det største problemet at den er kresen på ammo og lider av matefeil.

 

SR22 er ikke kresen på ammo -og tar gjerne Stinger.

Link to comment
Share on other sites

Har en vanlig Walther P22..Den fungerer meget bra med Top Shot skudda og samla ganske bra med dei! Q-utgava av P22 har vel luka bort en del av feila som dei første utgåvene av P22 hadde? Rugeren har eg ikkje prøvd,men den såg fin ut den :D

PS.. Ikkje kjøp "Lasersikte" til pistolen.. det er totalt vekkasta penger!!

Link to comment
Share on other sites

Altså, for å si det litt enkelt så er SR22 en kopi av P22 på mange måter. Noen ulikheter er det, som nevnt tidligere, i tillegg til at innfestingen av pipa er ulik mellom SR22 og P22. Jeg vil vel påstå at SR22 er en "forbedret P22". Slektskapet er nokså tydelig. Jeg valgte Ruger fordi den virket å ha høyere kvalitet totalt sett, og den er nok også laget for å ta et grovt jafs i klassen for slike pistoler i det amerikanske markedet og kanskje flere steder i verden.

Link to comment
Share on other sites

Som konkurranseskytter så holder jeg meg langt unna denne "High velocity"-ammoen som imho gjør at du får mye større spredning enn med f.eks CCI Standard (ikke at den er match-ammo på noen måte). Nå var innlegget mitt rettet mot P22 og ikke SR22 :winke1:

Noget OT, men det er faktisk fullt mulig å bli norgesmester med CCI Std. Iallfall med et bra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en SR22 og når jeg skulle kjøpe sto jeg nettopp mellom SR22 og P22Q. Etter å ha lest en del om feilfunksjonering med P22Q fallt jeg ned på SR22.

Likte også utseendet på SR22 bedre.

 

Etter de 3-400 første skuddene med innskyting har det ikke vært en eneste feilfunksjonering med Sr22. Har vel skutt opp mot 3000 skudd med den på ca et halvt år.

Bruker den hovedsaklig til spesialfelt og plinking på hytta, men etter at børsemaker fikk fikset litt på avtrekket så er den jammen ikke verst i finfelt heller.

 

Hvis jeg skulle byttet den ut ville det vært med en Stenvaag Noren, men med SR22 har jeg ihvertfall ikke en modifisert banepistol. :)

 

Kan absolutt anbefale SR22 og den spiser alt av ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en P22Q

Var å så på en SR22 og problemet med at magasinet omtrent må bankes på plass under et utskiftbart plast-grep for at sleiden skal bli stående i bakre posisjon ved siste skudd,dårlig funksjon på sikringen og nesten en utilgjengelig plassert utløsermekanisme til magasinet hvis en har litt over middels grove nevar gjorde valget enkelt.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Om du skal ha et virkelig kosevåpen som går i kassa ville jeg lett lenge og godt etter en beretta m71. Særdeles driftsikker, ok avtrekk og helt ok(dog faste sikter). Dette er i mine øyne rolls royce ift de pistolene du vurderer. Har hatt p22, og har derfor mer tro på ruger sr22, mye fordi jeg ikke har lest noe særlig negativt om sistnevnte dersom jeg måtte velge mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...