Jump to content

FMJ kuler i 7 mm


raloe

Recommended Posts

I 7 mm er det bra utvalg av kuler til forskjellig jakt og til trening er det heller ikke noe problem, det er mye å velge i. FMJ kuler til fugl er et lite problem. Er feil å si det da Norma har, men til den fleskeprisen. Et alternative er Partizan fra Hjemmelading, selv om de er fri i øyeblikket. Et annet alternativ er S&B om en får Schou til å ta inn. Virker ikke så enkelt å få til det i øyeblikket.

Jaktdepotet er en mulighet om de vil ta inn Geco.

De er forespurt, så vi får se.

Om andre har løsninger til FMJ så er det fint om de bringes frem.

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til de med forventning, men de er nok et tilskudd til de mange HPBT kulene.

Altså hullspiss og den er ikke beste valget til fugl.

Det er mange som med hell benytter hullspiss og atter andre som kakker igjen hullspissen for å redusere ekspansjonen. Det er mye som kan gå, men det beste er FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Når det ikke er enkelt, da er det kanskje det man kaller litt vanskelig.

Schou A.s ønsker ikke å ta til lager så mye S&B kuler som en hel kartong med 7 mm 140 gr. En kartong er 2000 kuler. Det er 20 poser a 100 kuler.

Om jeg tar hele kartongen, kan den taes med på bestilling hos S&B. Jeg er strålende takknemlig men synes det ble litt mye, så må dessverre skuffe med å takke nei til tilbudet.

Jaktdepotet vil ta inn Geco om det er mulig å få som fmj i 7 mm. Dette vil de undersøke da fmj i andre kaliber er mykt bly. En merkelig klassifisering, men, får vente litt.

Alvestad er utsolgt med Partizan og har ikke noe perspektiv på tidsrom for ny forsyning.

Nisi hadde heller ikke.

Noen som vet om børsemaker hvor man kan få kjøpt Partizan?

Link to comment
Share on other sites

Når det ikke er enkelt, da er det kanskje det man kaller litt vanskelig.

Schou A.s ønsker ikke å ta til lager så mye S&B kuler som en hel kartong med 7 mm 140 gr. En kartong er 2000 kuler. Det er 20 poser a 100 kuler.

Om jeg tar hele kartongen, kan den taes med på bestilling hos S&B. Jeg er strålende takknemlig men synes det ble litt mye, så må dessverre skuffe med å takke nei til tilbudet.

Jaktdepotet vil ta inn Geco om det er mulig å få som fmj i 7 mm. Dette vil de undersøke da fmj i andre kaliber er mykt bly. En merkelig klassifisering, men, får vente litt.

Alvestad er utsolgt med Partizan og har ikke noe perspektiv på tidsrom for ny forsyning.

Nisi hadde heller ikke.

Noen som vet om børsemaker hvor man kan få kjøpt Partizan?

 

Det går jo an å importere kuler fra andre land eller få tilsendt. Se på nettsidene til Reimer Johansen (delstaten Schleswig - Holstein sør fra Danmark) i Tyskland. Enormt utvalg i alle typer komponenter til håndladning. De har forskjellige kuletyper fra "her til Paris" ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Simplex: Svaret fikk jeg ved direkte henvendelse, første gang, og senest gjennom forhandler etter at han hadde vært i møte med Schou. Han møtte ingen vilje da til å ta til lager, men snarere på bestilling fra forhandler. At de er tomme er sikkert. At de får ca. mars er ammo generelt til sesongen. Det forutsetter for 7 mm sitt vedkommende bestilling fra forhandler da det som nevnt er de som selger til forbruker. Som grosist var det kanskje en ide at de hadde noe på lager. De er så store at de kunne sikkert få S&B til å dele en kartong, så det ikke ble så mye. Håper svaret du har fått er et resultat av en holdningsendring og at det er det som som nå gjelder. Det ville være gledelig, for da finnes jo muligheten, men jeg er ikke overbevist.

 

@ Gunwerks, - takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

@Villmannen: Joda, mer enn gjerne Partizan 174 grs, men jeg klarer ikke å få tak i de her. Fikk et tips fra Gunwerks som jeg nå har sjekket. Der var ingen mangel på kuler, det var et enormt utvalg. Vil forsøke å ta derfra.

Imidlertid har jeg et ønske om å få prøvd S&B 140 grs, så derfor forfølger jeg den tanken.

Link to comment
Share on other sites

Men koffor ikkje 174gr partizan?

 

Det er ingenting som snakker imot Partizan kuler eller andre for sakens skyld! Hvis de norske grossister/importørene ikke er interessert å inngå på ønsker av sine kunder, og ikke importerer det de egentlig har nødt til, så burde vi da vise at det finnes andre veier også. I disse globale tider er også vi som kundene globale, og dersom importørene ikke er service innstilt da henter vi som jegere/ skyttere det vi trenger fra andre hål, rett og slett!

Gå til side 161 i katalogen til Reimer Johansen. 100 stk. 174gr FMJ BT Partizan fås for 240.- NOK inkludert tysk moms som egentlig må trekkes i fra. Bestill og får dem tilsendt, blås i uvillige norske importører.

Link to comment
Share on other sites

Hos Reimer Johannsen. de - var det enkelt å bestille. Tydeligvis vant til å handtere utenlandske ordrer, der på huset. Frau Hinz ordnet ut med exportlisens, fraktberegning og toll. Betalingen tar ca. 2 dager på å nå frem, så er kulene på vei i posten.

Takk Gunwerks, dette var en nyttig adresse.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig som Reimer Johannsen sender kuler fra Tyskland kom e-post fra Jaktdepotet. Rettelse: Vi beklager feilinformasjon, vi har faktisk flere tusen kuler på lager i 7 mm. Kr. 1,10 i 500 pakn.

Kjekt å vite og mye kjekkere å visst litt før. Men, men, i allefall takk til Jaktdepotet for infoen.

Link to comment
Share on other sites

Har fundert på en kombi m rifle kal 7x57 R. Fantaserte om at det skulle være mulig å få tak i lette 7 mm kuler som er beregnet for 7x33. Altså fra Sako, 7,1 gram tror jeg de er. Burde være flott i en snilt ladd patron for småvilt tenkte jeg. Men det er vel rimelig optimistisk å håpe på slike kuler i løsvekt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du er heldig, fordi slike kuler finnes. :D Forresten er de utmerket egnet til storviltjakta (egentlig tenkt til formålet), men ikke tillat i Norge. Det er Lutz Moellers' MJG med 6,75g/ 104gr. og 100 stk koster 143,50 Euro. Fås hos Reimer Johannsen ellers hos Moeller direkte. Du trenger en ekstra seating die, men det kommer å lønne seg uansett! Messing - kuler som leverer fantastisk prestasjon.

Link to comment
Share on other sites

De kulene der kommer til å koste skjorta, før de er over grensen. Er vel fornuftig å regne litt først. Licens, toll og frakt kommer i tillegg med 43. EURO En total på 186 EUR etter kurs ca. 8,50 for 100 stk.blir en bra høy kulepris. Litt for høy, tenker jeg.

Reimer Johannsen selger Sako Speedhead 78 grs. til EURO 31,50 for 100 stk. plus, plus. Likevel, 112 EURO rimeligere, er da noen kroner

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng her, men MJG -kulene er noe veldig spesielt og godt. Han trenger en ekstra seating die også som jeg nevnte for ham... Men slikt er det, alt som smaker koster! :wink: Personlig tenker jeg å skaffe 150gr Scirocco kuler denne veien, synes de er supert til nesten alle 7mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Fikk tak i Partizan 174g grs FMJ, Sierra Mk HPBT 168 grs og Sellier&Bellot 140 grs FMJ . Nå også Lapua Scenar 150 grs.

Ladedata ble, sammenlignbare, fra ladeboken og fra Lapua sine tabeller.

Hadde både N 150 og N 160 krutt disponibelt. Prøvde først N 150 og etter litt prøving både oppover og nedover skalaen har jeg nå landet med N 150 på en lading som gir en liten snusdåse samling (30 mm) på 100 m for Lapuaen, Sierraen omtrent det samm og stor var overraskelsen når Partizanen følger på hakk i hel. Om ikke så konsentrert, så veldig bra. Den er godt brukbar. N 160 har jeg ikke prøvd enda da dette var meget bra i mine øyne.

Det ble en lyst å skyte når de gikk så bra.

Sellier & Belloten har jeg skutt opp alle, uten å ha noen godladning og pressisjon å vise til. 70-85 mm var det beste jeg klarte. Måtte kjøpe fra Tyskland, så om jeg ikke får tak i her kan jeg likegodt kjøpe Lapua som lett kule for prisen sin del. Må nok forske noe mer før jeg kan si noe om de, men er sikkert like brukbare som fabrikk ammoen som blir brukt, om en bare treffer ladningen de vil ha. Men så var det å få tak i de da. Jaktdepotet selger Nosler CC til 7 mm i tillegg til Partizan, og begge de blir billigere enn S&B kostet meg fra Tyskland. Men Lapuaen er lettere da, om det er et must.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...