Jump to content

Prosjekt Mauser M98k


Hakonoeb

Recommended Posts

Hei alle sammen. Som mange andre har jeg også en god gammel HV Mauser. Når jeg overtok den fra svigerfar, var den allerede konvertert til jaktrifle, med løndrø stokk og enkel kikkert.

Rifla går veldig bra, og kaster ikke skudd til siden når løpet blir varmt.

Har startet opp med å kjøpe meg en ny kikkert og bold avtrekk. Og så har jeg bestemt meg for å spikke meg en ny stokk. Grunnen er at vinkelen på grepet ikke passer meg veldig godt.

 

Planen er å dypfarge bjørk, og laminere opp et fint emne.

Link to comment
Share on other sites

Bold avtrekket var imponerende enkelt å montere. Passet med 1/10 mm! Jeg hadde allerede skrudd av stokken, så det tok meg hele 3min å skifte avtrekket, inkludert alle kritiske mål før og etter! Det er det jeg kaller plug and play. Det gikk riktignok en time til å åpne hullet i stokken for den noe større avtrekkeren, men allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Det bakre siktet er det kun glidebanen som står igjen. Selve baksiktet er demontert for å få skodd inn 40 mm kikkerten. Ang fremsiktet er jeg helt enig. Har egentlig lyst til å konvertere til heldempet! Dersom jeg ikke får til det, må jeg jo få nytt løp... Vinn vinn situasjon altså...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å ta av hele baksiktet. Ikke bare toppen. Løsne festeskruen og varm det opp litt. så banker du det av. Men da trengs det litt blånering der siktet var. Har ett M98 løp som alt av sikter er tatt av og selv om det er trappe pipe er det mye penere se på.

Link to comment
Share on other sites

Alle innspill blir tatt imot med åpent sinn, jeg KAN jo tross alt ikke dette jeg har begitt meg ut på... Hadde rifla til blånering ifjor, rett før jeg fant på dette prosjektet... Så alt som krever ny runde blånering sitter nok litt langt inne. Dette blir nok hovedsakelig fokusert på funksjon.

Skal passe på å legge ut bilder og oppdateringer underveis.

Link to comment
Share on other sites

Hrmf! Design 1 har blitt forkastet etter at jeg laget en prøve på grepet. Grepet ble bra det, men mangler ca 10 cm lengde på tommelen for å komme til sikringen... Spikeren på toppen er der hvor sikringen sitter.

Så da er vi et skritt tilbake for å skisse opp en ny stokk hvor det er mulig å komme til både sikring og avtrekket fornuftig...

Fant en liten artikkel om heldempet manuset i 30-06, ble ganske inspirert. Meget mulig jeg blir nødt til å lage en tilsvarende... Link til siden under bildet.

 

normal_image~12.jpg

 

http://www.sport1evje.no/prosjekt-fulldempet-2/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...