Jump to content

Tips om fugljakt på Østlandet?


rifleman1981

Recommended Posts

Grue kommune, 13 mil nordøst for Oslo.

Kort kjøpes på sportsforretningen i Kirkenær sentrum eller på http://www.inatur.no

 

Bra med fugl og annet småvilt. Lett adkomst rundt i terrengene.

 

Jeg bistår gjerne dersom det er ønskelig. :D

er det der all fugl'r har gjemt seg? Er rett og slett styggdårlig i Kynndalen i år. Jakta 16 timer der i helga, så ett kull og tre, fire voksne fugler pluss noen jerper :cry: Har prate med andre fra Grue, og dete sies at det er brukbart med fugl på den kanten..

Link to comment
Share on other sites

var i Hurdal. det smalt her og der, men vi så ikke en eneste fugl. møtte på en "tråler" dvs hund, så jeg vil tippe det var jegeren den tilhørte som fyrte av. ellers så syns jeg personlig det var et tragisk område å gå på fugljakt i. bare tett granskog, vanskelig å gå og med en konstant brumming av flyene fra Gardermoen var opplevelsen mildt sagt skuffende. nei, drar nok ikke tilbake dit.

 

ellers så hører jeg rykter om at det er ganske dårlig med fugl over hele landet

Link to comment
Share on other sites

var i Hurdal. det smalt her og der, men vi så ikke en eneste fugl. møtte på en "tråler" dvs hund, så jeg vil tippe det var jegeren den tilhørte som fyrte av. ellers så syns jeg personlig det var et tragisk område å gå på fugljakt i. bare tett granskog, vanskelig å gå og med en konstant brumming av flyene fra Gardermoen var opplevelsen mildt sagt skuffende. nei, drar nok ikke tilbake dit.

 

ellers så hører jeg rykter om at det er ganske dårlig med fugl over hele landet

 

Kvaliteten på terrenget varierer her som andre steder. En del områder har som du sier tett granskog og er bortimot håpløse å jakte i. Andre områder er derimot fine med både gammelskog, myrer og kantsoner. Plantefelt hvor trærne har kommet i juletrestørrelse har ofte orrfugl. Har vært ute to turer i år. Ikke skutt noe, men har sett ok med fugl. Snitt på ca 1,5 fugl observert per time. Likt fordelt på storfugl og orrfugl. I det meste av området er det nok mest av sistnevnte. I tillegg noen jerper.

Link to comment
Share on other sites

Grue kommune, 13 mil nordøst for Oslo.

Kort kjøpes på sportsforretningen i Kirkenær sentrum eller på http://www.inatur.no

 

Bra med fugl og annet småvilt. Lett adkomst rundt i terrengene.

 

Jeg bistår gjerne dersom det er ønskelig. :D

er det der all fugl'r har gjemt seg? Er rett og slett styggdårlig i Kynndalen i år. Jakta 16 timer der i helga, så ett kull og tre, fire voksne fugler pluss noen jerper :cry: Har prate med andre fra Grue, og dete sies at det er brukbart med fugl på den kanten..

 

Du skal nok ikke så langt nordover før det stagnerer nei. Snodig det der.

Men det varierer mye fra dag til dag nå. Var i et område nå i helga der jeg på onsdag i forrige uke så 14 fugler og skjøt ei orrhøne i los, så kun en tiur på søndag.

Har hørt at det skal være bra også østover i kommuna her, mot grensen.

 

Men det smalt godt mot kommunegrensa i sør hørte jeg i helga :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...