Jump to content

Hvor mye betyr retikkelet?


oneshot

Recommended Posts

Jeg er i tenkeboksen da jeg har lyst på noe å skyte langt med. Og med dette kreves også glass man kan se langt med. Og der er det jo mye fint på øverste hylle, der det skal mye til for å bli misfornøyd om man velger å handle. Det være seg Kahles, Zeiss, S&B, March, Premier, Swaro...blablabla..mye fint og bra!

 

Men så kommer det til retikkelet. Hva skal man gå for? Og vil det egentlig spille så stor rolle hva man velger? Jeg er ikke profesjonell sniper, og om avstandsmåleren går tom for batteri, er det jo ikke livsnødvendig å mille seg fram til avstanden. Men det høre vel med til skolen? Horus blir jo skrytt opp i skyene i "the art of precision..", men det virker som det er få som egentlig bruker det, selv om mr. Hardnett mener det er så suverent. Jeg har personlig ikke behov for å kunne sette et follow up second shot umiddelbart, men har jo tia til å skru meg fram.

:wink:

ROE lager visst et eget retikkel, og da må det vel være noe som ikke er bra nok blant de retikkelene man får i dag ? I mellomtida anbefaler han MSR, som jo flere er entusiastiske over. Mange streker og muligheter til å måle avstander og slikt. Eller retikkel mil 4 med diverse streker jeg ikke helt enda helt har forstått hvordan jeg skal bruke. Retikkel 6 hos Kahles liker ROE ikke, men den er det andre som liker, uten at jeg helt forstår hva som er mye bedre enn mye annet. Har bl.a en Vortex viper med BDC som forsåvidt er fin å bruke, men utover det å kunne holde noen trinn over har jeg ikke enda i alle fall klart å se nytten av mye annet. Mye fint finnes med mange mil streker der det deles i mindre og mindre deler, og det er kanskje bra når man skal justere liitegrann til i stedet for å skru.

 

Så hva er poenget mitt? Lurer egentlig på hva er det dere med fancy retikler faktisk bruker av mulighetene retikkelet byr på? Vil jeg angre meg i framtida for at jeg valgte et enkelt, kjedelig retikkel, fordi det hadde vært så stor fordel med et annet ? Mil streker skjønner jeg nytten av, men hvor mye granskog er faktisk en praktisk fordel å ha? :roll:

 

FFP er jo et "must" i dette segmentet. (?) men hvor mange utnytter egentlig fordelen av å kunne mille avstanden ved alle forstørrelser? Og et tynt kors vil vel fungere på høy forstørrelse også, selv om det er i sfp..? En annen faktor er jo også lys eller ikke. Mer er bedre, heter det jo, men hvor ofte slås lyset på?Litt av grunnen til denne tråden er også at jeg selv er lett imponert av det siste, og når man kommer over et brukt sikte man kan spare noen tusen på, men uten fancy gridlines som de kuleste kutta i klassen har, ja da er jeg i tvil om jeg heller skal kjøpe et nytt med fancy ting og tang, men trenger gode argumenter som sier at jeg heller kan legge de spenna i kuler og krutt da det egentlig ikke spiller så praktisk stor rolle... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slik du beskriver din bruk klarer du deg fint med et opplyst siktepunkt og en normal 0.5 mrad strekinndeling.

 

De fleste går til 5 mrad ut fra hver side av retikkelet. Mot stillestående mål trenger du sjelden mer en 2 mrad hver vei. Å bomme med 20 klikk sideveis eller i høyde er sjelden kost.

 

Å ikke ha noen form for strekinndeling gjør fort en korrigering av en bom til en langtekkelig øvelse. Det blir fort snakk om 3-5 skudd fremfor 2-3.

 

De hundrevis av siktepunktene en Horus har er ikke kompatibelt med menneskelig oppfatningsevne. I rekylen blir hele retikkelet grøt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil skyte fort på flere mål på forskjellige avstander er det greit å bruke noen streker fremfor å stille hit og dit. Korreksjon, eller bare det å se hvor ting havner, måle, og så stille x antall knepp i forhold til det er jo kjekt. Veldig moro på jaktskytetrening.. Skyt et skudd, finn antal knepp hit og dit, still, skyt, klar. Mange som nesten tror det er voodoo å få stilt inn kikkerten. Korreksjon for andre... Forsprang på elgen... Åpen/jegerklasse i dfs felt om en kommer til et normalt trivelig stevne.. Måling av mål. Hvor stor er plata på det og det holdet. Ja, sånn ca. Kjekt å ha, og kan brukes til en del mer enn bare avstandsberegning.

Link to comment
Share on other sites

Bruker premier 5-25 med gen 2 xr. Liker fint retikkel og minst mulig krimskrams.

Det lille juletreet bruker jeg i liten grad og er glad det ikke dekker for mye.

 

Skyter mest med 8-12 ganger nesten uansett hvor langt jeg skal skyte.

 

Har dessverre litt lite erfaring med MSR, men tror det foreløpig er det mest allsidige der ute.

 

Normalt ser jeg ikke poenget med å skyte med lys. Har gjort det noen ganger, men de eneste gangene jeg har hatt noe igjen for det, er når det blir så mørkt at jeg ikke ser retikkelet mot målet. Dvs jeg burde pakket sakene for en halv time siden.

 

Ellers spennende at ROE designer retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...