Jump to content

Diameter på kjøpekuler(bly)


OlavM

Recommended Posts

Har begynnt på et dypdykk på laderommet, utrensking og rydding. Utrolig hva som samler seg etter 25+ år med lading og støping.

Kom også over en del esker med kjøpekuler i bly, fra den tiden jeg ikke støpte selv, det var kuler i .44, .38, 9mm osv. Tok for moroskyld å målte diameter på de. .44 var typisk .427/428, 9mm var .354 og .38 kulene lå rundt .355/.356. De har nok blitt gjemt av en grunn, og grunnen var nok blying pga underdimmensjon. Esken som var merket .358 holdt altså i bestefall .356

Er det fremdeles slik? Ikke rart at enkelte plages med blying om så er tilfelle.

Etter at jeg begynnte å støpe og kalibrere selv, har vertfall blying blitt et ikkeproblem.

Link to comment
Share on other sites

Husk å ta høyde for målefeil - tusendels tommer er ganske lite, og hvis ikke skyvelæret ditt er kalibrert nylig, så er det ikke sikkert at .357 er .357 lenger. Jeg er enig i at variasjon på 3 tusendeler er dårligere enn forventet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker skyvelære til å måle kuler, må du tenke om igjen, det eneste brukandes til det er micrometer.

Ingen tvil om det.

Kommersielle støpere her i landet har gjerne halvautomatiske seize-smøremaskiner for blykuler, (et par har vel helautomatiske også) med en smørematrise med fast diameter. Da lurer jeg på hvordan diameteren kan variere så mye som oppgis for kjøpekuler, som jo er langt hardere enn fabrikk-blykuler.

 

Kan feilen ligge i måleutstyret? Bruken av skyvelæret?

Målte gjennomsnittlig diameter kan nok være nær det riktige, og avvike fra det etiketten på esken sier, vet det forekommer, men den store variasjonen fra kule til kule, hvis kulene er sizet og smurt i samme matrise? Har litt vansker med den.

Link to comment
Share on other sites

Kalibrering kan også variere omkring en tusendel om man bytter legering selv om samme die er brukt. Forskjellige legeringer gir forskjellig "springback" og påvirker derfor direkte størrelsen av kula. Skal dette bli riktig må kulene selges etter mål på kulene og ikke etter det som står på sizedia! Hva de kommersielle støperne gjør vet jeg ikke men jeg har også målt en del variasjoner på produktene deres, men ikke så mye at det har gjort noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...