Jump to content

anbefaling til stålplate


Neve35

Recommended Posts

hei!

noen som har erfaring med skyting på stålplater, såkalte gonger og som vet eller har tips om hvor slike med god kvalitet kan kjøpes? har tenkt å bruke kaliber opp til 338 LM, så hadde vert fint med noe som holder en god stund og lager en fin klang.

frem til nå har jeg brukt noen gamle stålplater(ca 15mm), men 30-06`en går nesten igjennom, blir et stort krater igjen, så dette blir for dårlig i lengden. dette fikk jeg tak i hos den lokale skraphandleren, han sa at dette kom til å funke, men slik ser det ikke ut. :lol: kommer nok til å skyte på hold i fra 150m og lengre.

 

håper at dette havnet innen rett forum. :smile:

 

takk på forhånd :smile:

Link to comment
Share on other sites

"]8mm er greia!

 

På kort hold kan 12/15mm være OK rett og slett for å begrense bevegelsen i de små gongene. På 4-500m er det gjerne 20x20cm de er og da trenger de litt ekstra vekt for ikke å slite unødig på stativet. Mindre enn 20x20 og de flyr til fjells ved treff. Ifjor måtte vi lete opp smågongene etter at en viss stor børse hadde "talt", de var uten merker, men malingskrokene de hang i var rettet ut...

Over 30x30cm er 8mm fine greier. Store plater i 10 og 12mm er et helvete, ikke kan de bæres, og ikke gynger de uten "Big Guns"

 

Ei 8mm plate på 1500x2500mm koster 36,-/kg + MVA for de 240 kiloene den veier, så ei plate koster en omtrent 10 lapper - men det blir gonger til en hel klubb. Norsk Stål er forhandler, og vil vite hvem som har i nærheten av deg. Stål til små gonger kan man ofte få gratis fra skrap-kassa, men da må en vite hva en skal ha.

 

På Hardox SKAL det stå HARDOX SSAB, og produksjonssted.

Hardox_400_Wear_Abrasion_Resistant_Steel_Plates.jpg

http://www.ssab.com/Brands/Hardox/

Når folk forteller at "du kan bare skjære det med vinkelsliper" så er det grunn til å tvile, selv om det går an til NØD, av de samme får en gjerne senere: "HArdox er ikke SÅ solid, vi skjøt gjennom med det og det.." - Not the real thing... Stålet kan relativt kurant bores med HSS bor, men krever en god maskin og nok olje.

 

SSAB har også et "panserstål", Armox, http://www.ssab.com/en/Brands/Armox/, dette stålet kjenner jeg ikke utover at det testes for grad av skuddsikkerhet mot forskjellige våpen og prosjektiler.

 

Vi har skjært ut våre plater med stor skjærbrenner (munnstykke for <50mm...), det går fort, og er en stø og bruker vogn så blir det pent nok, plasma eller vann blir selvsagt mye penere. Men stor brenner og stor fart unngår å mykne plata. Hullene i hjørnene er også brent i de fleste platene.

Vi henger den i 8mm kortlenket kjetting, med 6mm sjakler. På Biltema koster 20 sjakler og 4m kjetting 379,- (og på den lokale Jernia koster sjaklene 25,- /stk :roll: ) Dette holder veldig mye lenger enn "pyntekjetting".

 

 

K

 

Om du er tjukk i penger kan du eventuelt se på denne: http://www.vertebrae.no/index.php/no/ne ... ser-detail

 

Jeg for min del pleier å banke på hos mine lokale stål-sjapper og høre om de har noe 10mm avkapp med hardhet tilsvarende Hardox 450, i diverse størrelser. Gamle slitestål fra skuffer og skjær er fine. På skytebanen min henger jeg opp disse etter kjetting, i trær på forsjellige hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...