Jump to content

Hunden bjeffer på skiene mine.


Remedy

Recommended Posts

Hei

 

Har en flott rottweilerhund med kjempegodt gemytt og er med meg på jobb/tur hele uken. Nå er den såvidt gammel nok til kløv og så kom snøen. Har kjøpt nye ski og vil prøve meg på noen skiturer mens jeg lufter hunden, men den halser seg fordervet på skiene.

 

Han reagerer lignende på ting med bevegelse og lyd. Snøskuffe,sparkesykkel, sykkel og ikke minst rullende brus/glassflasker (sistnevnte er mer lek og ikke redsel). Den virker redd for skiene når jeg prøve å holde ham mens jeg går og han drar meg nesten overende i forsøket på å komme seg unna.

Hadde samme problemet i fjor når han var valp og vi satte ut på tur og regnet med at han ville gå lei, men han bjeffet hele veien.

 

Er det noen som har gode tips til hvordan han kan hurtig tilvennes ski ?

Link to comment
Share on other sites

Brukte en time idag til gradvis tilvenning sammen med kjerringa. Når det ble bedre gikk vi en drøy times tur med han på bånd først og så fri. Gikk stort sett bra, han kom innom og bjeffet en gang før han løp videre for å snuse. Et og annet tilbakefall ble det men tipper det blir bedre med flere turer og han assosierer ski med tur.

Link to comment
Share on other sites

Tippar hunden er ung.... ? Han prøver å småbita i skiene ogso....? Unghundar eg har hatt har gjort dette - ogso når eg går i gummistøvlar.

 

Eg er nesten sikker på at dette er eit overskot av leikelyst/arbeidslyst/apporteringslyst. Du kan sjølvsagt kjefta på han, men det misser snart verknaden - oftast.

 

Ville gitt han ei eller anna "oppgåve" - td å bera noko, ei leike, ball, vott... ju neim itt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper mye skitur er løsningen her, ja. Redsel for ting, går erfaringsmessig kun bort ved at hunden erfarer at det ikke er farlig. Kan ta tid.

Og, med rottweiler, er det lite som ikke kan fikses med masse godbiter eller lek, som avledning.

Fyll opp lommene med godsaker, og ut på skitur. Hver gang hunden kommer til deg, en liten godbit

;)

Er redsel involvert, er det bare å legge kravene til side, og bare ta tiden til hjelp

 

Jakting på, kødding med og dominans overfor ting (kan se ganske likt ut, i oppførsel), trenger andre løsninger, og er mye lettere å "fikse"

Link to comment
Share on other sites

Slik adferd er jo ikke helt uvanlig, mange dyr er vel vare for ting som beveger seg på bakken (feks slanger). Kombinert med enten lek eller vaktinstinkt kan det vel forklare en del? At det hjelper med tilvenning tyder på at det ikke er en nevrose, og da er det vel bare å fortsette som du gjør? Vår schæfer (også vakt/gjeterhund) hadde samme respons mot feks fyrverkeri, det skulle tas. Det var ikke frykt, det hadde hun nemlig mot ballonger og da med helt motsatt adferd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...