Jump to content

Børsemakerarbeide - svartkruttvåpen.


Tomas

Recommended Posts

Kan man med kunnskap i mekanikk, maskinel bearbeiding søke myndighetene om å få lage mindre serier/enkeltvåpen av svartkruttvåpen for eget bruk? Tar for gitt at det krever en form for tillatelse som " normalt " kun børsemakere har.

 

Mulig at dette litt utenfor det som vanligvis skrives i denne " spalten ", men overlever nok å bli flyttet.

Link to comment
Share on other sites

Før du setter i gang arbeidet må du innhente tillatelse om tilvirkning av våpen -og/eller våpendeler fra Politimesteren i ditt distrikt.

Jfr. Våpenforskriften §52.

 

Om du skulle få tillatelse må våpnene preges med nummer og registreres på normalt vis hos Politiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slaglåsen er ikke registreringspliktig del, vel? Om du bruker ny eller gammel lås betyr slik sett lite. Pipe er derimot registreringspliktig del, hvis den er produsert etter 1. januar 1890.

 

Ett eller annet sted går det en skillelinje mellom "restaurering av antikt våpen" og "bygging av nytt våpen med noen gamle og noen nye deler".

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg på munnlader, siden det var sagt svartkrutt uten mere spesifisering. Det er også mulig jeg husker feil, må finlese våpenlov og dertil hørende forskrift. Så vidt jeg vet er ikke slaglåsen på et typisk munnladningsvåpen definert som låskasse i våpenforskriften, og våpenloven lister bare opp "låskasse og løp" som registreringspliktige deler.

 

På en nyprodusert Rolling Block er låskasse og pipe registreringspliktige deler. Alle smådelene i låsen- inkludert sluttstykke- er definert som ikke registreringspliktig. Skal du lage enten pipe eller kasse til en rb ender du altså opp med minst en regpliktig del okke som.

 

Setter du ei antikk (pre 1890) pipe i ei antikk låskasse så bør en kunne si at du reparerer/restaurerer en antikvitet, og at ingen av delene plutselig blir registreringspliktige bare fordi du skrur dem sammen. Dette kan muligens bare gjelde hvis du skrur ei original rb pipe i ei rb kasse, det blir et tolkningsspørsmål hvor langt en kan gå i å modifisere ting før du har laget en "ny" del. Jeg ville ikke slått nye gjenger på ei martini-henry pipe og skrudd den i ei rb kasse, for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...