Jump to content

Norma 15/ .300WM. Ladedata?


Goatboy

Recommended Posts

Har etter lengre tids leting gitt opp å få tak i VV krutt egnet for .300 Win.Mag.

Kunne selvfølgelig brukt MRP, men 7xx kr kiloet og 75gr pr smell :cry: For å sitere Øystein Sunde "Du vet det er billigere enn opium, men dyrere enn marihuana"

 

Så nå prøver jeg meg med Norma 15.

Regner med at det er fler enn meg som har tenkt det samme og lurer på erfaringer?

 

Litt fakta:

 

Kule 185gr Scenar

Hylse Winchester

Lot.nr krutt: 85036

Ladedata på boks: 6,5x55 130grDL Max 49,7 Min 45,5.

6,5x55 140grSierra Max 47,5 Min 43,5.

 

Kan nevne at med null friflukt er COL i min børse 89,4mm. Dette går greit i magasinet, men vil gi alt for lite hold på kula, kommer trolig til å prøve meg med en COL på 87,5mm.

 

Planen er i utgangspunktet å begynne på 71gr og jobbe meg oppover, med hjelp av kronografen.

 

Men dette er bare planen, har ladet lite til rifle og kjenner at jeg er litt usikker på dette området, så alle tips tas i mot med glede :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette ser raskere ut en MRP, uten å ha gått nøye inn i det.

Hvis du ser på Norma.cc og tabellene for de to hylsevektklassene finner du ganske stor forskjell. Mener og huske at mine Winchesterhylser vektmessig ligger omtrent midt i mellom disse. Siden du setter kula lengre ut en i dataene får du jo en del mer rom, men hvis kruttet skulle være ned mot 204 så er du ganske tett på tabellmax. Tipper denne kan være grei, men allikevel…Jeg ville bakka av bittelitt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da begynner jeg heller på 69gr og jobber derfra.

 

@Poacher

Skulle veldig gjerne ha brukt N160, men har ikke klart å skaffe :?

Har ringt de fleste her på Østlandet, og det er tomt.

 

Ser at mange her inne oppgir nettopp 71gr N160 som en "godladning" så hvis noen vet om et sted som har N160 inne er jeg veldig interresert.

Link to comment
Share on other sites

Vel, mi pipe er det 70 gr N-160 som gir magien. Aldri opplevd noe liknende egentlig, funker til rolig kosetrening med 167 gr scenar, litt kraftigere med 185 gr scenar, og med å gå litt ned fikk jeg fine samlinger med 200gr kule også. Vel og merke max col 85 mm.

Nå må jeg få bemerke at 70 gr N-160 ligger under oppgitte startdata for 167 gr scenar, men da jeg holdt på mye den pipa var det godt innafor de dataene som gjaldt da. De dataene har variert skikkelig.

 

.Jobba litt med MRP, men det ble aldri det helt store i mi pipe.

Testa litt forskjellig til 110gr sierra også , og det var fremdeles N-160 som funka best, i mitt våpen mitt våpen mittvåpen mttivåpen mittvåpen mittvåpen mittvåpen mtt våpen osv osv osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...