Jump to content

Ideell ladning 30-06?


mandal

Recommended Posts

Hei.

Er temmelig ny innen ladefaget, lurer derfor på om noen har noen ideelle ladninger i 30,06.

Tenker å bruke 180gr swift a-frame til jakt.

Trenger tips til krutt/ ladninger til den, samt gode/rimelige,trenings/ jaktfelt skudd i heilmantel.

Ideelt å kunne bruke samme krutt til begge ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen mystisk årsak har jeg ikke noen .30-06 i våpenskapet, selv om det er kaliberet jeg anbefaler til folk som skal jakte rundt omkring i verden uten behov for elefantkaliber eller bøffelvelter. :|

Derimot lader jeg kaliberet for slekt og venner (5 stk.) som bruker det, og av disse er det 4 som skal ha "Ola-pakka" med 180 grain Nosler P, 147 grain Nato helmantel og en med brunost. :P

Den andre har forsøkt litt av hvert eksotisk, men landet til slutt på 180 grain Oryx (som er grei å få god presisjon med) og den samme helmantelen som de andre.

 

Skulle jeg ladet for en reinsjeger eller andre med risiko for lange hold ville jeg antagelig gått for 165 grain Nosler P.

 

Men det er plenty andre alternativer som sikkert er like gode. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt noen problemer med presisjonen med 200grs A-Frame i de riflene jeg har ladet til. Har skutt ganske mye elg med den kula og var kjempefornøyd inntil siste lot ble innkjøpt. Der må de ha brukt en noe hardere legering/blykjerne (hva vet jeg). De har i alle fall vondt for å ekspandere i forhold til de tidligere lot'ene jeg har ladet. 180 grs har jeg aldri testa, men 165 grs har jeg forsøkt meg på flere ganger uten å få tilstrekkelig presisjon. De seinere åra er jeg gått mer og mer over til North Fork (hovedsakelig 165 grs), som for meg har vist seg å være meget pålitelig både når det gjelder presisjon og ekspansjon.

Ladedata? Benytt pålitelige kilder, og følg normale prosedyrer oppover.

Link to comment
Share on other sites

Helmantel er Nosler CC 155grs, 52grs N150 krutt, .

 

Til trening ja, men som helmantel, nei. Man får seg en grisete overraskelse dersom man kniper seg en fugl med denne som man tenker å spise. Jeg bruker cc 155 grains istedenfor de dyrere v-max i min 308 nettopp pga den ekslosive effekten de gir 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...