Jump to content

Kula eksploderte, endte opp i kjeven


Bjer

Recommended Posts

I helga skjøt jeg en fin hjort med 80 kg slaktevekt. I skuddøyeblikket stod bukken litt skrått, med hodet ”bort” fra meg. Jeg vil anslå at den stod med 10 graders avvik fra en vinkelrett siktelinje. Den stod med hodet vendt mot venstre, så dermed gikk kula inn et stykke bak bogen på venstre side i hjorten sett bakfra.

 

Rifla var en ombygd mauser kaliber 6,5. Kula som ble brukt var en Hornady 140 grs med en rød spiss av plast eller lignende. Ellers vet jeg ingenting om øvrige ladedata.

 

Hjorten stod og vaklet i omtrent 5 sekunder før den datt om. Alt virket greit, helt til jeg ikke fant noe utgangssår. Lungene var truffet, men ikke totalt ødelagt som kanskje er ønskelig.

 

Etter flåing hjemme fant jeg til min forundring en bit av kula inne i munnen på dyret :shock: Hvordan i all verden kan dette ha skjedd? Ettersom dyret ikke hadde antydning til utgangssår på motsatt side av inngangssår, eller noen andre skader i hals/hodet, må kula ha eksplodert etter den traff ribbein på vei inn. Deretter har splintene fortsatt inn i lunger, og noen opp halsen i spiserør/luftrør, for så og ende opp i munnen til dyret!!?

 

Dette høres helt merkelig ut, ja nesten utrolig! Jeg har lagt ved bilde av splinten som ble funnet.

 

patronea4.jpg

 

Ellers har jeg bare hatt gode opplevelser med disse kulene. Andre ganger har alt virket som det skulle, og ingen dyr har beveget seg mer enn noen meter fra treffstedet. Alle kulene har gått gjennom dyrene.

 

Er det noen som har lignende opplevelser, eller en forklaring på hva som kan ha skjedd? Jeg hadde med meg en meget erfaren jeger gjennom hele prosessen, og han var like forundret som jeg.

 

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er: Bør jeg bytte kuletype :?:

Link to comment
Share on other sites

Om du bør bytte kuletype er ikkje enkelt å sei. Eg kjenner til 2 hornadykuler med rød plastspiss. V-max, som er ei eksplosiv varmintkule som ikkje er egna, og SST som er vel meir som ei Interlock med plastspiss og boattail. Ei kule for lange hold, som liknar ein del på Nosler balistic tip. Ei slik kule vil i dei fleste tilfeller trygt felle hjort i moderate hastigheter, sjølv om enkelte vil hevde det motsatte.

 

Men av og til skjer det uforklarlige fenomen som ein kan undre seg vel og lenge over.

Link to comment
Share on other sites

Kula har nok ikke eksplodert(en umulighet faktisk). Den har rett og slett ekspandert og mistet litt av mantelen. Slik som de fleste kuler gjør som ikke er loddet eller homogene. Siden du fant den i dyret regner jeg med at det er dødt... :wink: Ergo; Den virket. Etter beskrivelsen kan det virke som Hornady SST. En slags ny interlock type. Har brukt den selv i flere kalibre. Jeg regner den som ei god kule. At den mister noen fliker betyr bare at den virker etter hensikten.

Lodda og homogene kuler hører hjemme i raske magnumkalibre. Jeg har delvis sluttet å bruke de. Hornady SST, og lignende dreper effektivt(av og til mer effektivt) alt Norsk vilt når de blir skutt ut i normale hastigheter.

 

EDIT;

Tror kansje kulen ekspanderte riktig i hjorten, men siden den ikke (sjelden) døde momentant prøvde den å bruke lungen etter treff. Da ble vel noe av kulen "pustet" ut av lungen og opp i munnen før den veltet over.
...tror jeg er en god teori. Beskrivelsen av skuddet og effekten var forresten god reklame for SST :D
Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning er at kula skal ha en høyest mulig restvekt. Når da kula deler seg, ser jeg ikke på det som noe positivt. Dyret hadde store sjokkskader under huden ved inngangssåret, men som sagt ingen utgangssår. Dette bekymrer meg.

 

Jeg prøver å eliminere alt som kan føre til skadeskyting, derfor er jeg interessert i om andre har hatt lignende erfaringer der det ikke har vært utgangssår i dyret. Er dette vanlig :?: Som sagt døde dyret etter kort tid, så i utgangspunktet gjorde kula det den skulle..

Link to comment
Share on other sites

hadde dyret stådd med bredsiden til,hadde det nok blitt utgangshull.....å ikke bruke slike kuler er bare vås,men det som har noe å si er at dyret står med bredsiden til,slik at det blir et sikkert skudd....10% er litt uansvarlig skuddvinkel i mine øyne.

 

Det står i første innlegg at dyret stod med 10 % avvik fra en vinkelrett siktelinje. Altså nesten med bredsiden helt til... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Av og til skjer det uforklarlige ting. For to år siden skjøt jeg ett rådyr som stod rundt 60 meter unna med en scirocco 165grains kule , i min 308.

Det ble knall og fall. Perfekt i mine øyner der og da. Men med flåing hjemme i vedbua, oppdaget jeg også dette rare at det ikke var noe utgangs sår. Og dyret stod (eller gikk) med bredsiden til , omtrent 90grader.

Jeg fant fragmenter av kula i nakkemuskelen , mens kulehullet (inngangshullet ) var omtrent midt i sirkelen på prøveskiva , eller kanskje litt høyere.Det var om morgenen , og det var ikke helt lyst enda, så jeg har en teori om at det kan ha vært noe i veien som kula sneiet bort i , før det traff dyret. Og kanskje delte seg opp. Men igjen, det er bare en teori , og egentlig tror jeg ikke så mye på den, fordi det bare var jorder mellom meg og dyret da det smalt. Jeg synes det minner om trådstarters opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...