Jump to content

260 Ackley Improved


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Vurderer dette kaliberet når løpet på 250'en skal byttes. Ser det står mye bra om dette kaliberet på nett.

Bruksområdet er bane (redusert) - og jakt med Berger Hunting 140 grain.

COL som passer kort rem kasse. - løp 50 cm. Twist 1:7"

 

Blir jo ikke noen heidundranes hastigheter når disse lange kulene spiser volum, samt løpet er kort.

 

Kom med inspill. Kjører kun 6,5 og 30 kaliber grunnet pris på kuler.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vurdert ein stund å tinga ein .260AI-brotsj frå PTG til langtholdsbørsa mi, men andre prosjekt kjem godt i forkant sidan eg eigentleg er heilt nøgd med vanilje-260. Strålande presisjon utan mykje dill ved ladebenken.

 

Vurder litt lenger løp om du kan, det er mogleg du får ein god del meir valfridom då i kuler og ikkje minst får du skikkeleg nytte av det lille utvida hylsevolumet.

Link to comment
Share on other sites

Regner med dette først og fremst blir ei jaktbørse siden du skal ha så kort løp som 50 cm.

Dette kaliberet litt som en mini-magnum og skal du først ha det så kan du likegodt ha ei pipelengde som utnytter potensialet i patronen.

I mine øyne er det rundt 60 cm.

 

140 grs kuler i en 260 er litt krampaktig sålenge patronelengda er begrensa til 71mm. Og verre blir det

når kort pipe gjør at du ikke henter noe mer fra AI versjonen enn en standard 260 gir med lenger pipe.

 

Skal du ha 50 cm pipe kan du like godt ha en 308 og skyte 150grs kuler. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for svar.

 

Som kjent vil dem lange kulene stjele mye volum, kort løp stjeler hastighet. Det jeg håper på er å oppnå hastigheter rundt en god 6,5*55 med normalt ukappet jaktløp (55-60cm)

Med 1:7 twist bør den fint stabilisere dem lengste 140 grain kulene - Dette har jeg hatt problemer med i litt slitte 1:8 løp. Men vil anta at 1:7 krever reduksjon i ladning.

 

Det nevnes 150 grain kule i 308 som alternativ - har tenkt samme tanken - men BC er på en helt annen planet når en kommer til 6,5 140 grain.

 

Hylseforming antar jeg er en smal sak- blåser bare ut nye 260 hylser direkte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 260 løp i en Sako 75 kasse for 308 lengde patroner. Magasinet på denne er 75 mm, derfor fikk jeg flyttet kuleskråningen ca 3mm, slik at jeg kan lade patroner med 74mm lengde i stedet for 71mm. 140 grs Nosler Accubond og Hornady A-max går ut med 840m/s fra 55cm pipe, og da har jeg bare prøvd med et krutt, litt forskning kan nok øke hastigheten også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...