Jump to content

Er det mulig å spotte egne skudd på 700m+ med brems?


260Rem

Recommended Posts

Har satt ut gonger fra 600-800m i eget jaktterreng, og som forhåpentligvis kan økes til 1000m om vinteren. Alle er over et vann/is.

Har spottescope og når vi er to spotter vi for hverandre, men det hender jeg er alene og da klarer jeg ikke å se vortex i kikkertsiktet. Nedslag er umulig å se uansett pga terrenget.

Våpenet er en Rem 700 SA i .260 Rem med 26" 20mm pipe, GRS LR stokk, A-Tec demper, vekt ca 7 kg. Skyter 139gr Scenar i ca 840 m/s.

Kikkert er Vortex Viper PST 6-24x50 FFP.

Har noen erfaring med om det er mulig å se kulevortexen i kikkertsiktet (i godt vær) ved bruk av brems på 6,5, som f eks Vektor?

Og eventuelt fra hvilken avstand?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ja dette er fullt mulig, med riktig/godt rekylopptak. Spotter selv egne innslag på 500m med Sauer STR 200 og 139 scenar @ 800 m/s - Uten brems

 

Spotter 338LM på 500m - Med brems

 

Prøvde en 300 WinMag med Vectorbrems for ett par år siden. Spottet egne innslag på 400m med Amax 208grs @840 m/s

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kikkert/forstørrelse brukte du? Er ikke sikker på om Viperen er optisk god nok, spesielt ikke på full forstørrelse. Må ned på 20-22x for å få en fleksibel øyeavstand/sentrering. Har ingen sjanse uten brems, selv med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge rekyl opptaket er godt er det enkelt å spotte seg selv på 500 m med de fleste litt tunge rigger opp til 338 LM.

Optikken betyr ikke så mye da.

Når det gjelder trails så klarer jeg ikke ofte å se det på 20x men på 5x så ses den ofte i riktig vær.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Knut Erik skrev vel egentlig det jeg lurte på, hvordan jeg både skal treffe 30x30 cm på 800m og samtidig følge trace med tanke på siktekorrigering ved bom på gongen med 5-6x på kikkerten. Målet mitt er å komme inn på gongen på usikre avstander (milling) og/eller ved vind. Pga terreng bak gongene (flat bakgrunn 4-5m inn i skyggen i skogen) har jeg ingen mulighet til å se nedslag. Jeg må vel lage (eller lese meg til) en taktikk for dette, spørsmålet blir vel da om en brems på en 260 eller 6,5x55 er så mye bedre enn en lyddemper at det er nødvendig for å ha et håp om å få det til.

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har større gonger utplassert også, men noe av hensikten her var å bli bedre til bedømme skytterfeil, avstand, vind og andre faktorer. For å få til det må jeg ha en tilbakemelding på hvor kula havner, eller i det minste retningen.

Har noen erfaring med Vektor bremsen?

Link to comment
Share on other sites

Det er det veldig mange som har. Funker som bare F! Var et par som prøvde trg'n min her ei helg. .260, 140gr ncc, ca 770m/s. Begge lurte på hva som skjedde. De skjøt stående. Det smeller bra, men rekylen bare mangler. Må oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal du høre...man tager to hvite laken og syr/ stifter de sammen til ett digert flak, og henger de opp bak gongen. Da dekker du over 4 kvm og du ser veldig godt hvor bommen "treffer". Ellers så kan du jo bare svippe oppom mjøskanten, så skal jeg ordne 2,5x2,5m Hardox til deg;)

Link to comment
Share on other sites

Har jo ikke fått opp alle jeg kjøpte av deg sist.

Litt for mye overvann til at jeg vil prøve ennå. :trist:

Men er vel enda mer hos deg, her er det kun 8-10m.

Vurderer å flytte gongene for å få fjell bakgrunn men da må det konstrueres og støpes stativ.

Målet er å kunne skru meg inn på gongene til Christian i mars :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...