Jump to content

Avstandsmåler


aaaugust

Recommended Posts

Hei.

 

Vant 2000kr i en skrape-adventskalender og fant ut at en avstandsmåler kan være fint å ha.

 

Leter etter noe som er sånn midt på treet. Trenger ikke milimeterspresisjon, men det er godt å vite om det er 270meter eller 300meter.

 

Hvor stor rekkevidde kan jeg forvente i denne prisklassen?

Hva vil dere anbefale?

 

Fant ut at gammelmausern funka på 300m, nå er det kun artig å se om den når videre, til 500, 600 og videre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt zeiss, zeiss, tasco, bushy og nå Spypoint 1500.

 

Sistnevnte koster vel 1599,- på tilbud hos jaktfall.

 

Laser lett 1000m, og er nøyaktig nok. Dette er det viktigste for meg, da jeg har swaro håndkikkert. Ellers er kvalitetsfølelsen totalt fraværende, og glassene er penslet med støv tror jeg :lol:

 

Skal du bruke lasern til å SE noe, må du opp på zeiss eller leica.

 

Styr unna målere som er oppgitt til mindre enn 600yards. De sliter på 300m allerede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en som kanskje kan kalles "midt på treet". Den heter iallfall Nikon Laser 550 og brukes på toppjakt. Jeg måler sjelden avstander over 3-400 meter, men den er god for lengre hold. Eneste minus er at det av og til kan være litt vanskelig å måle med en skjelven hånd - pleier da å støtte meg til et tre eller legge meg på bakken med sekken som støtte. Selv om det finnes mange bedre (og dyrere) avstandsmålere har ikke jeg følt behov for noe bedre, for å si det slik.

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produk ... 50-hunting" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har en Bushnell Yardage Pro Sport 450. Styr unna! Kostet meg en tusenlapp fra USA da brodern tok med seg en slik over. Kostet over dobbelt så mye her, faktisk. Denne sliter med å måle avstander selv på større ting på over 200 meters hold. Med flaks måler den store trær på litt mer avstand. Tror muligens 450 i navnet viser til rekkevidden. Kan vel ikke huske at den har målt noe i nærheten av det.

 

Optisk er den i en klasse for seg selv, tror jeg. Det ser ut som om linsene er behandlet med sot... Den er like lyssterk som ei utgått lyspære og er så kresen på øyeplassering at det er som å se gjennom et øye på en synål. Når det i tillegg har løsnet et lite flak av et eller annet, som har satt seg fast på innsiden av okularlinsa, hjelper ikke det akkurat heller. Samtidig er "retikkelet" altfor grovt, med et kvadratisk hull i midten, som gjør det upresist i tillegg. Terningkast 1 fra meg. Den får 1 fordi 0 ikke finnes på terninger...

 

Tror heller jeg koster på meg noe litt bedre neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en god gammel Leica LRF900 scan. Stort sett bare gode ting å si om den. Litt rart format, og hard knapp som gjør at det er lett å "nappe" vekk fra det du måler, men med scan funker det greit uansett. Måler så langt den skal, og vel så det. 960m er ikke noe problem. Finnes et par brukte på Finn tror jeg. Ville heller satset på en brukt slik en enn en ny av tvilsom kvalitet. Jeg kjøpte min brukt for 7-8år siden tror jeg. Den funker fint enda. Optisk helt grei til å være monokular 7x21.

Link to comment
Share on other sites

Denne Zeiss 8x26'en er på XXL: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Avstandsm%C3%A5lere/zeiss-Victory-8x26-T-PRF-LT/p/1052052_1_Style

 

Står at den også fungerer som vanlig kikkert pga optikken. Om noen har den, stemmer det? Ser for meg å gå med en slik som toppjaktkikkert i så fall, så slipper jeg å drasse på en vanlig en i tillegg. Dyr, men sikkert bra på avstander, om ikke annet.

 

Ellers har jeg myst litt på Leupold selv. Bushnellen er rett og slett så lite dugandes at den er så å si ubrukelig på toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

ehm, den er bedre enn det meste annet av monookular men...

 

Til toppjakt er den for dårlig som håndkikkert. Smalt synsfelt, lite lyssterk.

 

En opticron, vortex viper osv til rundt 3000,- er et mye bedre alternativ som håndkikkert.

En spypoint laser til 2000 gjør jobben. Da er du litt over zeissn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...