Jump to content

"Plinking" nær Oslo?


Okhotnik

Recommended Posts

Er det noen som vet av et sted hvor man kan drive litt uformell skyting i nærheten av Oslo?

 

Treåringen er i ferd med å dra seg til, og før man vet ordet av det så er det på tide å blåse støvet av EM-1'en og skyte melkekartonger på 10-meteren.

 

I tillegg kunne far ha nytte (og moro) av litt hurtigskyting med 9,3'en, a la (stillestående) leirduer på 30m, samt teste slugs.

 

Alle sikkerhetsregler må selvsagt følges. Snakker ikke om "bajasskyting".

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Det burde være mulig å finne en bonde med en litt stor gård og plass for sikker plinking. Kunne godt tenkt meg å vært med på en mer eller mindre formell "plinkingklubb".

Jeg har jo lagt merke til at folk vanligvis får nervøse rykninger bare man rusler hjemmefra og et par hundre meter til bilen med et par-tre rifler/hagler over skuldere. Folk er gærne.

Så det hadde vært fint med et "fristed" hvoe man likevel sørger for sikkerhet og ordnede forhold.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat noe sånt jeg tenker på. Har vært på steder (i utlandet) der det har vært mulig å skyte noenlunde fritt under likevel ordnede forhold, og på litt varierende hold opp mot 100m. Deretter tar "ordinære" baner over.

Har hørt om et gammelt skytefelt på Hurumlandet - mon tro om sånt kunne gått an der?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt hør med en større grunneier eller bonde om det er mulighet åpnet litt avsidesliggende jorde, Evt på en privat skogsbilvei. Har selv tilgang på sistnevnte, der er det lagd til en 100m, innskytningsbenk og skivebu, samt en haug med stålblinker for plinking med pistol og salong. Skjønner ikke hvordan jeg skulle greid meg uten denne plassen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det drives uformelt, ikke organisert i form av faste skytetider som hver tirsdag kl 1900, stevne, etc så er det godt nok med egnet plass og så lenge sikkerheten ivaretas. Egnes plass menes utenfor tettbygd strøk og avtale med grunneier.

Hvis det blir organisert så krever ordensmakten at det skal være godkjent av dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...