Jump to content

dåhjort og gris på boo egendom.


hjortevilt

Recommended Posts

Fikk tilsendt prisene derifra. Finner de ikke i farta, nen mener det var 42 svenske kroner pr. kilo for grisen, 900 svenske for dåhjortkalv, 2100 svenske for hind og spissbukk og 8200 svenske for fritt dyr. I hvertfall ikke mye gærnt tror jeg. Så var det 750 svenske pr pers pr dag for husvære, såvidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jakta hos risebo?

Jepp, mange ganger. Hyggelige folk og fornuftige priser. Var bra besøkte åteplasser der tidligere, men de siste gangene jeg har vært der har det vært dårlig utforing og mindre gris på åtene. Har derfor ikke giddet å reise dit på et par år. Dåhjortbestanden er brukbar, men heller ikke mer.

 

Den største utfordringer er at de leier ut jakt til så mange som mulig, og det kan gjerne være andre der samtidig. Eller det kan ha vært folk på de samme åteplassene dagen før. Iflg svenske jegere er Risebo "utjaget"

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jakta hos risebo?

Jepp, mange ganger. Hyggelige folk og fornuftige priser. Var bra besøkte åteplasser der tidligere, men de siste gangene jeg har vært der har det vært dårlig utforing og mindre gris på åtene. Har derfor ikke giddet å reise dit på et par år. Dåhjortbestanden er brukbar, men heller ikke mer.

 

Den største utfordringer er at de leier ut jakt til så mange som mulig, og det kan gjerne være andre der samtidig. Eller det kan ha vært folk på de samme åteplassene dagen før. Iflg svenske jegere er Risebo "utjaget"

 

Jeg har også vært på Risebo en del ganger(7-8).

Jeg er enig i dine vurderinger.

Jeg og en kompis var der bl.a i starten av september både i 2012 og i 2013.

De tilbød oss grisejakt på kveld/natt ved forplasser. Vi takket nei, og det var vi glade for da ingen plasser ble foret, og hadde heller ikke blitt foret på lange tider.

Vi så noen smågriser på kveldspost i 2012 og vi så faktisk flere brungriser ved flere tilfeller på dagtid i 2013 uten at vi fikk noen skuddsjanse da de var bevegelse i rimelig tett vegetasjon.

 

Ellers blir det jaktet alt for hardt der ifra start på råbukkjakta og utover.

Det er som oftest jegere i alle områdene nesten alle dager ifra 16 august og ut september.

Når jakta setter igang igjen etter dåhjortfredningen, er det full rulle med hundejakt.

Jeg har klart å skye dåhjort alle turene jeg har vært der utenom en tur. Noen år flere dyr også.

F.eks i 2012 skjøt jeg 3 spissbukker.

Skyter man noe større enn spissbukk der, skal man være meget fornøyd, da de eldre bukkene blir særdeles lysskye straks det begynner å smelle i råbukkjakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...