Jump to content

Trenger råd: Ajungilak Tyin EXP. Winter eller 5-season?


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Jeg skal ha en av disse, det er avgjort. Valget mellom kunstfiber og dun er også gjort.

 

Jeg søker erfaring om disse to posene, gjerne sammenligning.

 

Fordeler/ulemper.

 

Det jeg er mest skeptisk til på 5-season er kort glidelås da jeg er redd for å smelte bort om det plutselig er -2.

 

Komforttemp. er -18 vs -25 og vekten 2600 gr vs 3050 gr (fyllvekt 1690 gr vs. 2060 gr).

 

Noen som har prøvd Winter ned mot -30?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd noen av disse, men har sett folk slite med varme pga. av manglende glidelås så det problemet er reelt. Det virker på meg som om komfort og soveposer er veldig individuelt (men godt liggeunderlag er viktig). Noen fryser uansett. Jeg fryser sjelden og er det kaldt ligger jeg med glidelåsen ned mot underlaget. Silkelakenpose er fantastisk uansett årstid.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd noen av disse, men har sett folk slite med varme pga. av manglende glidelås så det problemet er reelt. Det virker på meg som om komfort og soveposer er veldig individuelt (men godt liggeunderlag er viktig). Noen fryser uansett. Jeg fryser sjelden og er det kaldt ligger jeg med glidelåsen ned mot underlaget. Silkelakenpose er fantastisk uansett årstid.

 

Det var ei god bekreftelse :!: Takk for svar. Har fått noen tilbakemeldinger her og der nå og går for den med 1/1 glidelås og supplerer med jerven om nødvendig. Er rimelig varmblodig selv og fryser svært sjelden, så jeg tror jeg må ha luftemuligheter :D

Link to comment
Share on other sites

For ca 20 år siden, fikk man kjøpt Ajungilak Tyin med glidelås og Tyin Elite uten glidelås. Jeg kjøpte Tyin Elite uten glidelås, brukte den en vintersesong og leverte den til Ajungilak for montering av glidelås. Ble helt håpløst varmt uten mulighet til å ventilere.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Husk at skikkelig liggeunderlag er avgjørende for at posen skal prestere. Andre smarte tips for å unngå frysing er å gå på do før du legger deg og sørge for å være varm i kroppen når du kryper nedi. Er du kald så vil du slite selv med den beste posen. Skift til nytt, tørt undertøy hvis du har det. Varmt måltid er ikke dumt. Har du flaske av type feks Nalgene, så kan du fylle den med varmt vann som varmeflaske. Da har du også ferdi vann til tannpuss og kattevask om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...