Silentshot Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Har rundt 2000 kuler med 240+ grains kuler som egentlig være 230gr. (Støpetang Lee .452 Diameter - 230 Grain - Truncated Cone) Sliter med å finne ladedata for kulen. Regner med at det er mulig å ta utgangspunkt i svakeste ladedata for 230gr. kule men hadde vært greit med noen erfaringer her. Av krutt har jeg N310 og HS-6. (+ N110, N130 and then some) Er det noe som har erfaringer med denne kulen eller vekten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Jeg skyter 200 Lee SWC stort sett i mine 45acp'er, men siden de er støpt med ganske myk legering ligger de på ca 210gr, lader dem som vanlige 200, men holder meg under maksladning med litt margin, lad deg opp fra minimum 230grs data, det er lurt å gjøre uansett. Både 310 og HS6 fungerer, men jeg synes at 310 blir litt raskt til såpass tunge kuler og HS6 er for tregt og ganske møkkete. Personlig ville jeg nok satset på 320-340 eller HP-38, Universal hvis du får tak i det. Men 310 fungerer da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Takk Ulvster, ser ut til at vi bruker ca samme legering. Har fått kloa i en kasse med banebly og merker meg at legeringen på dette blyet er noe lettere og sprøere. Tenker det blir en pen blanding av denne typen og renere bly neste gang. Ser amerikanerne lader opp til 260gr. i 45acp til jakt, men her er det snakk om Unique eller andre "eksotiske" typer krutt, men det lar seg gjøre. Har noe erfaring med HS-6 til haglelading og der ser det ut til å like tunge ladninger for å brenne rent. Kanskje nettopp dette er kulen for hogdon. Jeg prøver meg frem. N340 skal i hus! (Sikker på at jeg har en boks liggende men finner den f... meg ikke) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jeg bruker mye Hodgdon Clays, dette er like raskt som 310 sånn ca, men mer fleksibelt og like rent. Problemet er at det gir ekstremt lite rekylimpuls - funker fint i 625 (revolver) og de fleste 1911'er, men Glock 21 med org. rekylfjær er ikke så glad i det. Mine 45ACP kuler er 50% banebly, resten rent bly og litt tinn. Banebly er også mykt og inneholder i praksis ikke antimon, så greit å holde seg under 1000 fps, men det er ikke noe tema med 45ACP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Takk for tips. Skal prøve meg med en 50/50 blanding. Man burde sikkert koke/blande blyet i så store menger som mulig (vil jeg anta), for å få en konsekvent blanding. Til fluksing og barreproduksjon bruker jeg en 2-liters kaserolle, og jeg regner med at barrene jeg produserer vil variere noe i legeringen. Kanskje ikke SÅ viktig, men har du noen tips her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jeg støper ikke selv, Er nok flere her det lønner seg å spørre før meg, f.eks Sniper-Arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jeg har forskjellige legeringer sortert etter type. Blander i støpegryta etter vekt så forholdene blir like fra gang til gang. Jeg gjør det ikke vanskeligere i alle fall og har ikke merket forskjell på lottene jeg har støpt selv om de ikke blir heeeeeelt like Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Forsøkte med 50/50 blanding i går, også forsøkte jeg med en 80% banebly mot 20% rent bly, men resultatet blir det samme med små marginer i avvik. 240+ ser ut til å bli vekten. Må konkludere med at denne tangen har blitt feil - men jeg kan leve med det. (Eventuelt kan jeg drille hullspiss av dem) =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Forsøkte med 50/50 blanding i går, også forsøkte jeg med en 80% banebly mot 20% rent bly, men resultatet blir det samme med små marginer i avvik. 240+ ser ut til å bli vekten. Må konkludere med at denne tangen har blitt feil - men jeg kan leve med det. (Eventuelt kan jeg drille hullspiss av dem) =D Nå er vel Lee tenger som det meste annet Lee lager billig og "billig" - funker nok fint hvis du ikke skal støpe store volum, men det er en grunn til at andre merker koster mye mer - de også mye bedre har jeg forstått rett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Om du blander i en del bly med mye antimonn og tinn blir kulene dine lettere, i tillegg til hardere noe som er unødvendig til 45. Jeg hadde skutt de som er om de går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Mine Lee 200SWC er som sagt ca 210-212gr - de funker utmerket, bare ikke jass dem opp i en 454 eller noe sånt så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Tror kulene blir bra. Har planer om å kle disse i en dobbel epoxyjakke. Jeg har mange mange billige støpetenger fra Lee, og alle forutenom denne støper rett vekt med rent bly. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med Lee. Jeg har riktignok flere tenger fra andre leverandører (til rifle) som meget presise. Disse leverandørene måtte vite hvilken legering jeg skulle bruke (for å kompensere for krymp) før jeg kunne fullføre en bestilling. Ellers så er jeg fremdeles ute etter ladedata til sammenlikning, hvis noen har dette. Gjerne også til tyngere kuler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaquero Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 For noen år siden fikk jeg tak i noen blykuler i 240 grain fra et dødsbo, jeg aner ingenting om legeringen. Det var ogivale blykuler i .451" Den gangen brukte vi i klubben (IPSC skyting) kuler fra Nordal & Sønn (Kulegrossisten), 230 grain bly ogival .451" med 4,1 grain Vv-310 for å holde faktor. For å liste opp hva jeg kronograferte med 240 grain blykuler .451" så fikk jeg: Vv-310 4,0 grain hast. 809ft. faktor 194 (unødig). Vv-310 3,9 grain hast. 788 ft. faktor 189. En 230 grain kule må ha en 765 ft. for å holde en faktor på 175. For å liste opp 230 grain blykuler .451" har jeg notert, "Nordal & Sønn": Vv-310 4,1 grain hast. 797 ft. Vv-320 4,6 grain hast. 760 ft. Vv-320 4,8 grain hast. 792 ft. Jeg gikk den gangen mot "strømmen" alle de andre over til Vv-320. Siden ble det vanlig med belagte kuler og mantel for innendørsskyting. Og det er der jeg er nå. Jeg holder meg stort sett til Vv-320. Våpnet jeg brukte er denne som jeg fortsatt bruker siden året 1988. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Takk Vaquero, dette er gull. Har du noen formening om trykket på disse i motsetning til "standard" kjøpeamunisjon? Jeg skyter en ny Remington R1 og er helt fersk på pistollading. Har dog ladet til rifle og hagle i mange år. Må innrømme at jeg enda ikke har fått helt grepet rundt dette med faktor. Men det er kanskje også en grei måte å regne ca trykk? Bare til sammenlikning, hvor høy faktor er trygg faktor? Nydelig Colt forresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Faktor har ikke noe med trykk og gjøre. Om man bruker f.eks raskt krutt kan høyt trykk oppnås uten å få høy hastighet og dermed høy faktor. Faktor er det tallet du får når hastighet i fot i sekundet ganger kulevekt i gr delt på tusen, og er bare ett mål på annslagskraften til kula, og ikke hvor høyt trykket i patronen er. Hva som er trygg faktor kommer an på hva slags krutt som brukes og hva slags kule som brukes, så "trygg faktor" er ett begrep som ikke lar seg bruke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaquero Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Sniper-Arne har helt rett Men litt om blykuler i .45 acp: Faktor ble nevnt fordi mine .45 acp ladninger var basert på DSS-skyting "Dynamisk-Sports-Skyting". Skyter man ikke i denne grenen kan man enkelt bare glemme "faktor". På slutten av 80-tallet og i begynnelsen av 90-årene skjøt de fleste i Norge med .45 acp i div. 1911 modeller i "major" klassen, og med blykuler. Major-faktor var/er 175 som nedre grense, under dette er man "minor" og mister poeng. Det er derfor viktig å holde faktoren i det programmet/konkurransen som man har meldt seg på. Så mine oppgitte ladninger her som eks. Vv-310 4,1 grain og blykule 230 grain var nærmest en "nasjonal" standardladning den gangen. Om denne ladningen var trygg? joda, de ivrigste skytterne i min klubb passerte over 100.000 skudd med sine våpen uten nevneverdig slitasje. Vv-310 er et raskt krutt man bør vokte seg litt for, trykket kommer fort uten at man nødvendigvis oppnår en høy "faktor". Grunnen til at Vv-310 ble mye brukt den gangen var at denne ladningen ga en mindre rekyl/løpsvipp, noe som er en fordel ved hurtigskyting. Jeg for min del var mer komfortabel med et seinere krutt som Vv-320. Når en DSS-skytter holder faktoren stopper han ladningen der, man bør ikke gi våpenet mer juling enn nødvendig. Målet var hele tiden å holde litt over minimumsfaktor på 175 med et forsvarlig trykk. FAKTOR HAR SOM NEVNT INGENTING MED FORSVARLIG TRYKK Å GJØRE, det er et annet kapittel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Takk for svar og forklaring på faktor. Jeg forsøkte å fiske etter en slags maxladning på denne aktuelle kulevekten. DSS ser gøy ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaquero Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Jeg tror ikke man får oppgitt en maksladning her på Kammeret for ditt våpen, det som skulle være en maksladning i mitt våpen bør ikke være en maksladning i ditt, eller omvendt. Hvor mye fart trenger man i en .45 acp for å stanse ut ett hull i en pappskive på ca.25 meter. Det viktigste er at våpenet veksler funksjonsfritt og holder en god samling i skiva. INNENFOR ET FORSVARLIG TRYKK. Når man tenker DSS-skyting er det greit at "Majorklassen" holder faktor og at kula har tilstrekkelig "punch" til å velte en stålpopper ved et kleint og lavt treff. Jeg er av den oppfatning at man ikke bør søke etter hvor langt jeg kan "stresse" en ladning opp i trykk hvis man oppnår det man trenger på en sikker og funksjonell ladning. Ladninger jeg har oppgitt i tråden lenger opp er greie i mitt og noen andres pistoler. Vær forsiktig med å klatre opp med Vv-310. Jeg kjenner ikke til din erfaring med 45.acp og 1911 modeller, men jeg kan komme med et litet tips om fjærstyring og ting som demper mekanismen noe, enten du skyter tøffe ladninger eller milde. Hvis du ikke har, skaff deg en full lengde "Recoil Spring Guide" fra en eller annen produsent. I tilegg kjøper du deg en pakke med gummipakninger "Recoil Buffer" som du trer inn på fjærstyringen, her peker jeg på en fullengdestyring med rød buffer. Blykuler: Jeg tok frem noen eksempler, de to kulene helt til venstre ser dønn like ut. Den helt til venstre veier 240 grain og den neste veier 220 grain. Legeringen har sikkert mye å si. Jeg har ikke testet dette med en måler. De ladde patronene viser bare kuler i ulik vekt, står påskrevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silentshot Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Erfaringene rundt 1911 er ikke stor. Rundt 1200 skudd tenker jeg. Hadde problemer med at originalmagasinene ikke matet riktig før jeg investerte i noen wilson combat recoil buffer som igjen gjorde underverker. Hvilke forbedringer kan man forvente med oppgraderingen til full length guiderod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.