Jump to content

HW97K: Problem etter fjærbytte


Cutlass

Recommended Posts

Har bytta ut originalfjæra (tysk import) på min HW97K i kal .22 , og etter JÆVLIGT mye bannskap og slit fått satt inn ny Maccari fjær.

 

Men når eg skal lade/spenne opp,virker det som at stempelet ikke kommer langt nok bak til å gripe fatt i avtrekker,og dermed stå oppspent.

 

Har prøvd å Google,men finner ingen definitive svar annet enn at fjæra kan være "coilbound" ?!? Hva enn de mener med det...

 

Er det fjæra som er for lang,frister det mest å kaste faenskapet i boss!!! Så mye som eg jævla med å få sluttstykket på plass,så orker eg ikke en gang til,selv med en jigg!

 

Er dette sannsynligvis årsaken? For lang fjær??

Link to comment
Share on other sites

Har spent opp avtrekket,montert inn den fremste låsepinnen,satt inn sikringssplint og holdt den innpressa mens eg svinga opp avtrekkeren.

Monterte siste splint og trekt av.

 

Har også prøvd å spenne opp uten avtrekkerhuset montert for å se om stempelstanga kommer langt nok bak,men det ser ut som at den ikke går langt nok bak (kan ikke se låsesporet)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte alt dette som er linket til i denne tråden (ser nå at det ikke var Maccari fjær,eg som rota).

Link: viewtopic.php?f=48&t=94606

 

Falt meg ikke inn å måle fjærene,den nye var en del forspenn på for å si det mildt,men at den kunne være for lang tenkte eg ikke noe på.

Skifta kun "stempelring" eller top-hat hva den nå enn kalles (plastpakningen i enden av stempelet).

 

Brukte medfølgende komponenter,men ingen shims meg bekjent.

 

Avtrekket var kun oppspent under montering,var utløst før eg prøvde å lade.

Men hvor langt synlig skal stempelet komme bakover? Vil anta en må kunne se låsesporet for at den skal kunne låse i avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

I linken litt lenger opp så har du linket til en titanfjær. Det er den jeg sier er skit.

 

Siden du skrev at det ikke var Maccarifjæra du kjøpte så gikk jeg ut ifra at du kjøpte den andre fjæren som ble linket til...

 

Om du har kjøpt alt det andre han linket til så er fremdeles titanfjæren ikke noe å putte i en HW97K.

 

Maccari sine fjærer har det aldri vært noe problem med.

Link to comment
Share on other sites

Ok,vart kansje mye linker og feilsiteringer fra min side muligens. Skal prøve igjen :wink:

 

Siden dette var ei børse fra Tyskland,og eg ikke visste at desse hadde slakkere fjær enn norske da eg kjøpte denne så ville eg bytte.

Vart tilbudt en fjær fra Tyskland,men valgte en som AcidRain linket til ettersom eg ville ha en som folk hadde GODE erfaringer med!.

 

Her er direkte link: http://www.airrifleheadquarters.com/cat ... /43397.htm" target="_blank

 

Fjæra kom med ferdig monterte plastikkrør/styringer i endene,slik som den originale fjæra også hadde.

Så eg bytta som sagt kun denne komplette fjæra,samt stempelringen i plast.

 

Viss dette var mer forståeligt,er det slik at også denne eg kjøpte fra ARH er noe søppel??

Link to comment
Share on other sites

Når det til slutt ble klart at du har en Maccarifjær så er det good shit! :)

MEN jeg syns det er rart at det er så mye forspenn i den at du har hatt et helvette med å montere.

Demontering og montering av HW97K er såpass enkelt at jeg har en følelse av at du kanskje har fått feil fjær (selv om det virker rart mtp egne erfaringer med Maccari).

 

Ett eller annet er iallefall for langt ift slaglengden til stempelet. Ta ut fremre styring og prøv på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Den originale fjæren hadde nesten null forspenn,den nye stakk sånn ca. 7-8cm(?) utafor.

Hvor mye stakk deres utafor,eventuelt hva var totallengdene på deres fjærer? Antar fjærene er like på .17 og .22 kaliber?

 

Jaja....ser på siden til ARH at de har kun 3 dagers klagefrist,så nytter vel ikke å klage dersom de er noe feil :evil:

 

Får heller prøve å demontere igjen,selv om det frister lite mtp spennet i denna fjæra!!

 

Hvordan monterte dere fjærene deres da? Kun armkraft eller kroppsvekt?

Eg laget en jigg med gjengestenger og for- og bakstykke i 2x2. Det fungerte,men følte meg lite trygg... :|

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at den stikker så mye ut så tror jeg du har fått feil fjær. Jeg bruker kun kropsvekten men det hjelper på hvis man har noe til å hjelpe. Prøv å ta den ut og mål den i "komprimert" stand. Hvis den er for stor er det bare å finne frem baufilen 8)

Du får sikkert sendt den tilbake uten noe om og men.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med en kraftig senebetennelse i høgre hånd,så må avvente litt før eg prøver til igjen,forrige seanse tok hardt på kjenner eg.

Men hvordan eg skal kunne klare å måle den i komprimert tilstand aner eg ikke,burde ikke det være mulig å vite sikkert om den passer når den er i avspent tilstand da?

 

Uansett,eg takker for svar alle sammen,var farlig nær å gi blaffen i hele børsa pga alt slitet som ikke førte fram til noe annet enn nye problem.

Skal oppdatere med ny info når eg får demontert på nytt og inspisert fjær osv.

Link to comment
Share on other sites

Har bytta ut originalfjæra (tysk import) på min HW97K i kal .22 , og etter JÆVLIGT mye bannskap og slit fått satt inn ny Maccari fjær.

 

Men når eg skal lade/spenne opp,virker det som at stempelet ikke kommer langt nok bak til å gripe fatt i avtrekker,og dermed stå oppspent.

 

Har prøvd å Google,men finner ingen definitive svar annet enn at fjæra kan være "coilbound" ?!? Hva enn de mener med det...

 

Er det fjæra som er for lang,frister det mest å kaste faenskapet i boss!!! Så mye som eg jævla med å få sluttstykket på plass,så orker eg ikke en gang til,selv med en jigg!

 

Er dette sannsynligvis årsaken? For lang fjær??

 

Det man alltid må vite ang. import fra land med kraftbegrensninger (sub-fac), på luftvåpen, er at i tillegg til ytelsesgrense, også ofte kan være lagt inn permanente hindringer for event. økning/modifisering i selve våpenet. Tyskland er særdeles strenge ang. våpen generelt. I og med du har så mye vanskeligheter med innmontering av denne ful-fac fjæren, er det godt mulig årsaken er at det rett og slett er gjort mekanisk umulig å effektøke riflen. Kan være alt mulig, innstøpt ekstra bunn i sylinder, lagt inn div. metallsperringer etc etc. Logisk også, dette er store land, og de vil totalsikre seg mot at regelverket omgåes. Tyskerne har satt luftv.kraft til kun 7.5 juel. I England; 10 juel. (som i Sverige)

Et eksempel kan være Webley Axsor, PCP. Et eksemplar av denne laget for det eng. marked, har metallgods

i luftstømmrøret, som bevisst er så hardt tilvirket, at skal diameter økes med verktøy, vil garantert hele børsen ødelegges.. Men du bør her sjekke statustilstand, avtrekker. Om noe har har skjedd under arbeidet. Ikke opphekting under oppspenning, har i andre tilfeller vert forårsaket i den. Ellers så blir det å kappe fjæren fosøksvis nedover..

Antar mulighetene dine for å heve kjøpet nå er små. Personlig er jeg, samt flere andre, svært skeptisk til

Tyske, Engelske og Svenske luftvåpen-utgaver.

Mulig en mager trøst, men bitter lærdom, er viktig lærdom.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da bør eg med andre ord også sjekke tilgjengelig slaglengde/fjærlengde innvendig i børsa også ?! Dersom dette er tilfellet er det jo en grov strek i regningen ja..

Får høre med Schneider om de kan svare på dette, men viss noen har mål på sine norske 97'er tilgjengeligt for sammenligning så mottaes dette med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har demontert fjæra igjen, og her er måle-resultatet:

 

cWdjWmpK.jpeg

 

Nr.1: Nye fjæra er på ca.278mm (kun sjølve fjæra, ikke plastdelene).

 

Nr.2: Gamle original-fjæra er på ca. 215mm (kun sjølve fjæra, ikke plastdelene).

 

Nr.3: Innvendig lengde på "sylinder" er ca. 144mm.

 

Nr.4: Innvendig lengde fra annleggsflata til fjæra og ut til enden av "kappen" er ca. 113mm.

 

 

 

Selve kammerdjupna til våpenet, alså fra ende til ende innvendig er på ca. 262mm.

 

Noen som har noen formeninger om desse resultatene??

Link to comment
Share on other sites

Noen som har samme Maccari-fjær som eg har, og kunne tatt et mål for å sjekke om eg har fått rett fjær?

 

Samt målt sine børser innvendige mål for å sjekke om det er selve rifla det er noe annerledes på?

 

All hjelp mottaes med takk, skal nå mot helgen sjekke om det er noen ekstra shims på denne som kan fjernes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...