Jump to content

Zeiss HT 1,1-4x24 - spørsmål om retikkel


Kiwi

Recommended Posts

Jeg vuderer å kjøpe meg et slikt sikte, men lurer litt på valg av retikkel, samt dette rundt 1. og 2. billedplan.

 

Nå tilbys vel dette siktet med retikkel 54 og60.

 

Jeg lurer på om dotten i midten og retikkelet er i samme billedplan?

 

Tittet gjennom et lignende sikte for ei tid tilbake, og da var ikke prikken sentrert med korset når jeg beveget øyet sideveis og opp og ned. Det var litt irriterende at øyet måtte plasseres i midten for å se alt linjert. Som kjent kan det gå litt kjapt på jakt, og da er det jo størrelsen på utgangspupillen som bestemmer hvor kjapt siktet er i bruk i praksis.

 

Tar gjerne i mot erfaringer fra dere som har jaktet litt med 54. Skulle helst sett at siktet bare hadde dot, men dette er kanskje like kjapt i bruk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med 54 i min som er montert på en drilling.

Har brukt det på løpende elg bane og jakt.

Går fint på fugl og lærduer også.

den vannrette linja synes jeg er veldig fin siden den hjelper med å ha riktig høyde når jeg må holde dotten forran ønsket treffpunkt. Den korte loddrette linja legger jeg ikke noe serlig merke til under skyting, eneste er når jeg har glemt å skrue på lysetet men kan skyte siden det er et lite kryss der da også.

Veldig åpent og ryddig siktebilde.

Selv er jeg på utkikk etter ny rifle fortiden men blir å gå for samme kikkerten på denne også, det som er av hårvilt jeg ikke ser godt nokk i dette sikter er for langt borte eller det er for mørkt for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Man får den dessverre ikke lenger med bare prikk..... ellers hadde jeg kjøpt den tvert!

 

Nickel er den som fortsatt tilbyr bare prikk, men den koster det hvite ut av øyet..:/

 

 

@ Bluto:

 

Angående 54, ligger dot og kors på hverandre uansett hvordan du titter inn i siktet? Dvs flytter de seg noe i forhold til hverandre om du flytter øyet sideveis eller opp og ned?

 

Årsaken til å velge Zeiss er for meg den store utgangspupillen. Den kan gi er kjapt skudd, men den er fåfengt om siktebildet blir rotete...:/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...