Jump to content

SpottingScope - ett til alt?


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Budsjett ca 10k komplett

 

- Minimum 45 x eyepiece

- 65 mm eller mer

- Må ha mulighet til å sette på DSLR (digiscoping). Dette uten at det hele er basert på noe leamikk som montasjeskinne e.l.

- Standard feste for stativ

- Bra optikk (får vel ikke noe "ED" glass for denne prisen kanskje)

 

Stabilt stativ har jeg

 

Det enkleste er å satse på Zeiss Diascope, men dette koster ca 14k uten noen ting - noe som tilisier at det fort bikker 20k før en er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet, smaken er som baken… Dette er min erfaring og mening:

# Maks 65mm på okular. Mye hendigere str som gjør at du faktisk kan ha det i sekken

# 15-45 eller 20-60x spiller ingen rolle. Jeg bruker det som regel på 40-50x og du vil klare deg fint med 45x på topp

# Vinklet, uten tvil! Skal du stå oppreist så er det greit med rett. Skal du sitte eller ligge, så er det vinklet som gjelder.

 

Jeg har noen "få" timer med spotting, og skal du ligge/sitte så er det bare vinklet som gjelder. Ellers blir du gåen i nakken… Hvertfall gjør jeg det.

En 65mm er mye mer hendig, og skal du ha det med deg ut i marka vil du sette pris på dette. En 80mm+ er stor, skal du bare ha den ut av bilen og å standplass så er det greit.

Selv har jeg en 20-60X og ved bruk så har jeg den som oftest på 40-50x som maks. Du vil fint klare deg med en 15-45x eller deromkring.

Bare sørg for et ordentlig stativ, med videohode. Dette er viktig og kan ikke gjentas for ofte!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har du noe erfaring med hvor jeg bør ligge i Kowa serien for å få et greit resultat? Kom gjerne også med forslag på andre merker/modeller.

 

Har hørt at en bør ha ED glass for å få ok kvalitet på bilder.

Link to comment
Share on other sites

stalking4.jpg

2.jpg

går også å ligge i andre possisjoner en rett bak kikkerten som er kansje det mest vanligste? Ligge på siden med det øyet du bruker opp og la hodet vile på bakken eller ha noe støtte under. Nesten som når du står med kikkerten og fryser til is og velter til ene siden mens du ser i kikkerten. Noe ala stillingen til han i det øverste bildet. Klønete å forklare men håper noen kan forstå hva jeg mente

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått Zeiss Dialyt 18-45x65 i hus. Virker skarp og klar det lille jeg har fått testen den i gråværet som er for tiden. Fokus og zoom virker til å gå glatt og fint, går fint å små justere uten å bruke makt. Satser på å få brukt den mer til uka når det kommer opphold og klarvær..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...