Jump to content

Kulebane kombi/drilling vs "vanlig" rifle


runme

Recommended Posts

Hei

 

Gitt samme kaliber og ladning, pipelengde, stigning osv, hvordan forandrer kulebanen seg for en kombi/drilling i forhold til en mer normal rifle? Spørsmålet relaterer seg til forskjell i høyde mellom rifleløpet og kikkert/siktemiddel på våpenet og effekten dette har på kulebanen.

 

Jeg antar at følgende vil være korrekt, men trenger hjelp til å juster virkelighetsoppfatningen min:

 

1. Kryssing av siktelinjen

Kula vil krysse siktelinjen to ganger (normalt ca 30-50 meter og 200 meter ved innskyting på 200 meter), men ved kombi/drilling hvor løpet har lavere senterlinje ift. kikkerten, så vil kula krysse siktelinjen SENERE første gangen enn ved en vanlig rifle. Grunnen til at jeg antar dette er pga den økte avstanden mellom siktelinje og løpets senterpunkt.

 

2. Hvilken praktisk effekt vil dette ha for f. eks. toppjakt hvor man fort får 100 meter og lengere skuddhold på relativt små mål? Vil en kombi/drilling være en fordel eller ulempe ift. normal riflekonfig ved denne type jakt - kun sett i forhold til kulebane?

 

Dette blir spennende...

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort fra de aller korteste holdene, f.eks ut til ca 30m, vil et våpen med stor avstand mellom løpet og kikkertsikte gjøre at kulebanen kan ha mindre avvik fra sikteaksen for resten av den praktiske skyteavstanden. f.eks fra 30-200m.

 

For de som husker dette, hadde vi en diskusjon på gamle sluttstykket.no om dette.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det var en av poengene med spørsmålet. Sjekket på norma.cc og fant ut det samme. Dette betyr at en kombi/drilling vil være bedre egnet til skyting på lenger hold (slik som toppjakt) enn en "normal" rifle gitt at alt annet er likt.

 

Enda mer interssant blir det når man sammenligner min Sako Finnlight i 308 win, med en potensiell kombi, f. eks. Blaser BBF 95 i 7x57r og de respektive kulebanene med innskyting på 150 meter. Pussig da at når man leser eller ser video av langtholdsskyting og toppjakt, så er det langt overveiende rifler man ser og ikke kombier eller drillings.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mange som går på toppjakt med kombi/drilling påmontert optikk for de lengste holdene man opplever . De fleste har vel en 1,5-6 eller deromkring . At en kombi/drilling innehar presisjon god nok for lange hold kan jeg skrive under på , men når jeg vet at det blir langholdsskyting , tar jeg ei rifle med mye forstørrelse på optikken :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig så langt. Typisk så benytte kombi/drilling med kikkert eller punktoptikk med lav forstørrelse. Hvorfor ikke benytte faste sikter for hagleskudd og korte hold, og så ha en 3-12x56 Zeiss eller lignende til kombien som smettes på avhengig av type montasje siden dette ville gi bedre presisjon?

 

Med rifla skyter man større dyr og på avstander typisk under 100 meter og sjelden over 200 meter. Og så er jo målet MYE større enn en Orrhane...

 

Er dette gamle oppfatninger som styrer, investeringsfeil eller tradisjoner som gjør dette? For meg virker ikke dette logisk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pussig da at når man leser eller ser video av langtholdsskyting og toppjakt, så er det langt overveiende rifler man ser og ikke kombier eller drillings.

 

Årsaken er nok at folk knepper på kikkertsiktet for å beholde treffpunkt i siktepunkt utover i teigen. Har du cm knepp på kikkerten kan du prøveskyte på forskjellige avstander og divider kulefall på antall 100meter. Da har du antall knepp for å komme i senter på aktuell avstand. :) Eller du kan bruke en av disse moderne appene og få en teoretisk tilnærming. :)

Link to comment
Share on other sites

For folk som kun bruker et sikte på kombien, og gjerne i tettere terreng der kombien har mer for seg enn til snauflater vil en 1-6x42 være mer egnet enn en 3-12x52. Lapuas QT program er gratis for nedlastning, og med mye bruk av grafer gir det et annet visuelt inntrykk enn mange andre. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Personlig myser jeg mot Swaro z6i 1,7-10x42 , men må ha en ny fremre base for den lengre kikkerten . Blir da 2 fremre baser for hakemontasjen . Har en gammel Zeiss 4x32 diatal som sto på da jeg kjøpte børsa Og har fått tilpasset nye ringer for en Leupold 1,5-5x20 . Børsa skyter bedre nå pga mindre klatring fra første til 3 skudd . Jeg regner med at det er pga lavere montasje . Kaliberet er 7x65R . Antar klatringa kommer tilbake når jeg får en ny kikkert med 42 objektiv :| Når det gjelder åpne sikter , så ser jeg ikke godt nok mere pga alderssyn :roll: Bruker børsa som ei hagle uten kikkert og setter på kikkerten ved behov .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...