Jump to content

Kronografering av homogene kuler med Chrony M-1


Judin

Recommended Posts

Jeg har drevet og kronografert Barens TTSX og Hornady GMX. Noe jeg oppdaget med begge kulene, er att etter pipa blir skutt varm så går hastigheten på kulene betydelig ned. Etter en serie på 10 skudd kunne hastigheten gå ned med opptil 80 m/s.

Kaliberet er 30-06, kulevekten er 165 grs på begge kulene, begge ladet med 49 grs VV N150.

Maks hastighet målt til 814 m/s for GMX og 802 m/s for Barnes. Barnes kula avtok minst og holdt seg innenfor 50 m/s mens GMX kula var opptil 80 m/s tregere på de 2 siste skuddene.

 

Rifla er en Sauer 202 som er skutt ca 1000 skudd. Presisjonen er upåklagelig.

 

Er dette normalt for slike kuler eller bare tilfeldig? Kanskje missvisning på kronografen?

 

Treffpunktet på GMX kulene gikk nedover med ca 2-3 cm på slutten av serien mens Barnes kulene holdt seg innenfor ca 1-2 cm i høydespredning.

 

Etter at løpet ble kaldt skjøt jeg en serie på 10 skudd med Nosler CC 168 grs med 56 grs VV N160 krutt. Her merket jeg ikke noe til samme avtagende hastighet ettersom pipa ble varm. Hastighetene gikk opp og ned som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. I en annen tråd ble det rapportert om synkende hastighet ved økende ladevekt. Regner med at det var ved skyting av ladestige. Dette var med GMX om jeg ikke tar feil. Edit: Jeg tok feil. Fant tråden nå. Det var ikke med GMX, men med Nosler CC og N 560. Det var vel også en tråd som omhandlet synkende presisjon ved økende pipetemperatur og bruk av GMX. Konvensjonelle kuler hadde ikke denne tendensen i samme pipe. Om dette gjelder generelt er det greit å vite ved testing av ladninger med homogene kuler. På jakt er jo ikke dette noe problem, men ved testing av ladninger kan jo pipa bli rimelig het.

Link to comment
Share on other sites

De første skuddene sitter som regel så å si i samme hull. Men etter 4-5 skudd på begynner spredningen og skuddene sitter lavere.

Jeg har merket det samme både med TTSX og GMX. Begge kulene har like god presisjon som ei god matchkule i min rifle så lenge pipa er kald.

På jakt vil jo aldri dette bli noe problem, men det er jo greit å være obs på att dette kan skje med slike kuler, hvis dette faktisk er tilfelle.

 

Jeg har ikke skutt så mange GMX kuler enda, men jeg har testet nærmere 100 TTSX kuler og mønsteret er klart, skuddene sitter lavere med varm pipe. Jeg legger stort sett skylda på meg selv da samlingene begynner å åpne seg, men jeg har merket att jeg kan samle 10-15 skudd med blykjerne like godt som jeg kan samle 4-5 skudd med homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...