Jump to content

Slippe unghund sammen med erfaren hund(elghund)


varberger

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å slippe unghund (løshund elg) sammen med en voksen erfaren hund?

Negative og positive erfaringer med dette,

Har en 10 måneder gammel Østlaika som jeg vurderer å slippe sammen med min gamle erfarne laika.

Endel sier det er lurt andre sier det er dumt, hva mener elghundekspertene her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gjort det. Unghunden skal og må finne ut av ting selv. Slipper du den sammen med gammelbikkja, vil den ha mere en nok med å henge på denne, kan nok hende at unghunden er sprekere og raskere en gammer`n, men den er ikke smartere.

 

Unghunden trenger og finne ut av tingene selv, la den få den tiden den trenger til det, jakta kommer tidsnok den.

Husk også at en hund ikke er ferdig i skjellet eller musklatur før den er rundt 1,5 år, i hodet er den ikke ferdig mentalt før ca 3 år alder.

 

Det som er viktigere er at du gjør tingene riktig under injagingen, prøv og skyt elgen så fort du kan første gangen, det er utrolig hva hunden lærer av dette, la også hunden bli trygg i skogen, dvs. at du venter på den alltid når den har jaget seg ut av hørehold, eller er ute på søk, ikke bruk peilen som hundefinner for deg og løp etter den og kople den, dette er dødssynd. Ellers så må jeg si lykke til, driver og skal ha meg en jâmthund i løpet av 2009.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke vil kalle meg selv ekspert,så får vi utvide søket litt :)

 

Har lagt ved en beskrivning av en som kan kalle seg så nære en ekspert som mulig i innjaging av løshund.

Lennart Davidsson på Harkilas kennel i Sverige har jaget inn flere jch enn de fleste og har skrevet litt om innjaging av unghund

 

 

Injagning av älghundar/ löshund

 

En älghund skall inte släppas på älg förrän den är mentalt och fysiskt mogen för uppgiften. Risken är annars mycket stor att den blir skadad eller skrämd så att den inte vågar sig på att skälla älg senare. Man bör dock göra valpen skogsvan så att vistas i skogen med den mycket är viktigt. Den behöver också mycket miljöträning så att dess mentala styrka växer och så att den får ett bra självförtroende. Vi brukar helst inte släppa våra hundar på älg förrän de är runt 12 månader gamla. När unghunden skäller de första älgarna så är det en stor fördel om det är husse eller matte som får fälla älgen. Då får man bästa flockkänslan för unghunden och man kan som flockledare ge den allt beröm som den behöver. Om det skulle vara någon passkytt som fäller älgen så är det viktigt att snabbt ta sig dit för att berömma och stötta hunden. När första älgen skall skjutas så skall det helst smälla bara ett skott. Håll därför extra väl när det är dags att skjuta för unghunden. Då man sedan börjar att jaga med sina jaktkompisar så är det viktigt att man talar om för dom att de måste ta det lungt så att hunden får söka ut ordenligt. stressar man när man går med sin unghund så är risken stor att man får en hund med för snävt sök. Var också noga med att kolla vinden. Unghundar skall alltid ges möjlighet att jaga mot vinden. Det är bra om man lägger dressyr på sin älghund. Då kan man vissla in den om den skäller på fel djur. Inkallningen påbörjas när hunden är mycket liten. När man skjutit några älgar på stånd för hunden så kan man börja med att kalla in den för att ge den beröm och sedan släppa tillbaka den till älgen. Kalla inte in hunden för att sedan direkt gå hem. Gör du det för många gånger så är risken stor att hunden inte vill komma på inkallning senare. Har man däremot en hund som lägger av för tidigt och som kanske pendlar så kan det vara bra medicin att koppla och gå hem när hunden kommer. Att varje gång kalla in hunden för att gå hem kan också förstöra hundens förmåga att ta sig tillbaka till dig som förare. Gör man det varje gång så vet hunden det att husse kommer och kallar in mig så jag behöver inte leta mig tillbaka. Låt hunden stå och skälla tills han slutar självmant och sedan får leta sig tillbaka. Skulle man inte få igång hunden så kan man som sista utväg prova att släppa den tillsammans med en äldre hund. Då får det ett stöd från den äldre hunden och brukar då snart att förstå vad den skall göra. Tänk på att inte jaga för mycket med en unghund då kan den tappa sugen och den kan också dra på sig skador. 3-4 dagar i veckan är okey men inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Skal på ingen måte utgi meg for ekspert og være, men har da fått litt erfaring vedrørende spørsmålet du stiller.

Det har liksom vært "fysjom" å jage inn en unghund med en erfaren hund i historien, men som hundehold og treningsmetoder generelt, har ting utviklet seg.

Det vesentlige er at den erfarne hunden ikke må ha unoter/handling/adferder du ikke ønsker hos unghunden. Har den det bør du skrinlegge prosjektet før du har begynt. Hunder er som apekatter og lærer av hverandre....

Det er også meget viktig at det er hunder som kjenner hverandre, slik at fokuset til hundene hele tiden er rettet mot elg, og ikke mot hverandre. Som du sikker vet kan elgens utras, mot hundene, være øyeblikkelig og i verste fall dødelig, hvis ikke hunden/e er fokusert mot viltet.

Andre krav er også at unghunden har fått bli selvstendig i skogen, og har lært og finne deg igjen, slik at den ikke får negative opplevelser hvis den skulle komme bort fra den eldre hunden.

Er disse kriteriene gjeldene ser jeg bare positive sider ved å få igang en unghund, på denne måten.

Jeg kan nevne at jeg benytter meg av dette selv, med innkalling som mål for samslippet.

Den unge hunden mangler(som oftest) mot til å stå med elgen selv de første gangene, og når jeg da kaller inn en erfaren hund vil oftest unghunden komme inn også. Det er viktig at de da har fått stått en stund i los, og at når de kommer inn får kos og ros, og slippes på igjen!!! Når far kaller er det IKKE slutt på "leken" og rett i bilen, men videre "lek" som gjelder.

Jeg mener også det ar viktig at du sørger for at det er unghunden som først får kontakt med elg, og får prøve seg alene, før du slipper på den eldre hunden. Har erfart ved samjag, at hunder kan la andre søke opp og stille og først slår seg på når losen står. Det her er en balansegang og du må kjenne dine hunder for å vurdere.

Som nevnt, er det for å utnytte hjelpen jeg kan få av en erfaren hund med 100% innkalling, jeg slipper til samjag. 2-3 ganger maks, og deretter alene for å få den selvstendigheten vi ønsker hos våre løshunder.

Det er mange veier til Rom.......

 

EDIT. skriveleif...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...