Jump to content

Min første kniv


skruff

Recommended Posts

Er så heldig og ha muligheten til og lage kniver på jobben, etter arbeidstid :P

 

Så noen som holdt på med dette og syntes det så interessant ut

 

Så dette er min første kniv :)

 

Har også laget en slire til den men den tror jeg trives best på belte og ikke på dette forumet :lol:

 

S3gxaEly.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Treslag, godt spørsmål du :) tok en trebit jeg syntes så fin ut og startet, ;D Var vel sånn det begynnte :P , men fikk litt hjelp av en kollega som hadde laget endel kniver, noe bjørk er det vel kanskje? Denne kniven ble tilført flere lag med noe slags middel, usikker på navnet, men det har jeg pusset bort igjenn nå, som du ser er det litt småskader i bladet på kniven ettersom den har vært med på og flå flere dyr allerede ;)

 

Prøver og lese meg opp litt info og ta det et skritt videre og handle inn litt utstyr :)

Link to comment
Share on other sites

Hei skruff, og velkommen i "klubben" :) .

Jeg synes kniven var fin jeg, til å være den første du lager. Og jeg håper du tar til deg konstruktiv kritikk. Gjør du det, vil du som meg, føle at du gjør store fremskritt for hver kniv.

Som nevnt over her, pass på så du ikke lager for diffuse former. Kniven har fort lett for å bli litt "blubby", hvis du skjønner hva jeg mener. "Skarpe" kanter og avslutninger gjør kniven mer markert.

Jeg ville også gjort avslutningen mot bladet litt skråere, lik avslutningen av slipefasen på bladet, inn mot skaftet.

 

Men som sagt, flott kniv til å være den første!.

 

Her har du noen tråder som du kan ha stor nytte av å lese:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=66611

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=51813

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=65433

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har laget en ny kniv som jeg lurer litt på hva dere anbefaler og behandle den med, denne er pusset med 1200 papir, burde jeg gå høyere en det?

 

Kom gjerne med ros/ris :)

 

skaftet er masurbjørk med inlegg av noe farget finer,vulanfiber og sølvtinn

 

ZW9yNUcv.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Syns den ser veldig fin ut.

Det kommer litt ann på hva du er ute etter med korninga, men du trenger ikke gå høyere. Bare olje den med finishing oil, danish oil eller noe liknende, ta noen strøk, og poler den med maskin, voks og flanellskive, så blir den ganske så blank og fin. ;)

 

Kunne gjerne tenkt meg noen bilder fra andre vinkler også. Vrient å bedømme uten bilder rett fra siden.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Berserk

 

Har du en link til et sted hvor man får kjøpt en slik poleringsskive? og kan man da bruke denne skiven til og polere de fleste materieller med? går vel greit og ta denne på en batteridrill? og hvilken type polering anbefaler du?

 

Kunne også tenke meg og brukt nålefiler i sølvtinnet, må man bruke en annen form for polering i sporene ? og finner heller ingen steder man får bestillt nålefiler i forskjellige grader? hva trengs, 2-3-4?

 

Har sikkert 100 spørsmål til men det får jeg ta underveis :)

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt noen av Morten Håkonsen. Han har også den typen voks som jeg bruker.

http://mhkniv.no/index.php?route=produc ... path=61_77

Du kan feste den i batteridrill, men da må du borre opp hullet litt først. Den får desverre ikke så høy hastighet, så resultatet hadde blitt bedre på en vanlig polermaskin/smergel eller fastmontert drill med justerbar hastighet. Metapol f.eks har jeg følt kan bli like blankt ved lavere hastighet.

Jeg polerer hele kniven med det samme, og tørker av litt overskudd til slutt.

Sølvtinnet filer jeg ofte ned med en nålfil fra Clas Ohlson eller tilsvarende. Jeg bruker da en liten rund. Jeg bruker ikke noen forskjellige grovheter, men bare pusser over med litt høy korningspapir etterpå for å fjerne eventuelle striper.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Syntes det ser veldig fint ut når dere lager litt spor der dere har innlegg av sølvtinn osv, så lurer litt på og gjøre det, men det er kanskje litt dumt nå som kniven er ferdig pusset, tilfelle man sklir ut litt av sporet? syntes jeg så du brukte noen små skiver du polerte de sporene med hartex? i neverkniv tråden?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve meg på slire til kniven.

 

Har laget en slire før men husket ikke alle detaljer, ser også litt i tråden din haretex om slire til neverkniven, det er vel hovedsaklig 2 ting jeg først og fremst ikke husker.

 

jeg bretter et ark på midten som jeg skal sette mål på, men hvordan finner jeg ut akkurat hvor kniven skal ligge i forhold til papiret? legger man med ryggen av kniven innat bretten, kommer bladet inn på papiret og samme hvis jeg gjør motsatt, hva gjør dere her?

 

Og selve syingen husker jeg ikke helt hvordan foregikk, finnes sikkert mange bøker jeg kunne lest og lært dette men prøver meg her, finnes kanskje en nettside som forklarer det?

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hadde den ved siden av meg når jeg prøvde meg i sta, det gikk i grunn greit, bortsett fra at et par av hullene røyk når jeg sydde :) ellers så blei det ganske greit, dette blei bare en test, men da blir det nok litt enklere neste gang =) kan man fukte læret om og om igjenn hvis man vil jobbe med det i flere omganger?

Link to comment
Share on other sites

Hvis læret tørker opp mye undervegs er det bare å fukte mer.

 

Har du dratt i stykker hull så er det bare å finne en ny lærbit og starte på nytt.

Prøv å dra til trådene rett ut til siden så skjærer ikke tråden så i hullene.

Jeg strammer så mye jeg klarer og det går stort sett bra uten at hull ryker, men du må jo også syle riktig når du lager hullene.

Lykke til videre!

 

-Åge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...