Jump to content

Turski


CaptainMillennium

Recommended Posts

Er på utkikk etter et par bra turski, men har ikke stått på ski siden jeg var liten, og har egentlig alt for lite peiling på ski.

 

Bruksområdet vil for det meste være turer i skogen utenfor løyper.

Jeg er 186 cm og veier litt over 100 kg. Kommer for det meste til å ha med meg sekk med litt variabel vekt. Vanligvis 10-30 kilo tenker jeg.

Totalen med ski, bindinger, støvler og staver bør helst ikke være alt for dyrt, men vil ikke kjøpe noe billig usolid dritt heller.

Etter som jeg har skjønt bør jeg værtfall ikke ha karbonstaver siden de lett kan brekke.

 

Hvilken type ski bør jeg se etter?

Hvor mye tror dere det vil koste totalt?

Hvilke butikker har slikt utstyr?

 

Ofte er folka som jobber i butikkene bare irriterende selgere som ikke vet hva de prater om, så tenkte å lese meg litt opp og høre hva folk mener her før jeg stikker innom noen butikker.

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til hen da??? Greit ift butikker.

 

Hva slags ski kommer litt an på hva du skal bruke dem til, og ikke minst om du skal ha med bikkje. Selv har jeg åsnesski, både Nansen og Breidablikk. Knall med fellesystemet. Har også fisher jaktski, smørefrie. Alt er veldig bra ski, men kommer an på bruken.

 

Støvler så bruker jeg crispi stetind. Dette er en veldig bra støvel syns jeg, lærstøvel. Men du får også tak i rimeligere modeller.

 

Bindinger er rotefella bc magnum.

 

Når det gjelder staver så bruker jeg carbonstaver, Swix mountain. De tåler nok. Selv er jeg 190. Syns en alustav blir for mjuk i så lange lengder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til hen da??? Greit ift butikker.

 

Hva slags ski kommer litt an på hva du skal bruke dem til, og ikke minst om du skal ha med bikkje. Selv har jeg åsnesski, både Nansen og Breidablikk. Knall med fellesystemet. Har også fisher jaktski, smørefrie. Alt er veldig bra ski, men kommer an på bruken.

 

Bor i Skien. Det er kanskje ikke så lurt å handle de på nettet uten å ha prøvd de først?

Jeg har ikke bikkje. Skal bruke skia til å gå turer i skogen på steder det ikke er ferdige løyper.

Det er altså rottefelle bindinger som fungerer best til dette bruksområdet?

 

Er det forresten mye styr med smøring? Må man ha mange forskjellige typer smørning osv?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis köpt ett par Tegsnäs med vallningsfria egenskaper.. 240cm långa och 7 cm breda.

Jag är 190cm lång och väger 105kg.

Dessa skidor är mycket prisvärda och för en norrman med norska kr så blir det ju rena rama kalasaffären.

Bindningen jag valde till är den klassiska "Epok-bindningen" :)

ANBEFALES

/Kruttlysten

 

Se her.. http://web.stagram.com/p/612382718112719016_28278223

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å plukke ut ski uten at du er i butikken, men det er jo greit å få prøvd støvler og litt:). Også går du jo glipp av den koselige utstyrspraten da:). Men det er fullt mulig å plukke ski uten at personen er der. Vi gjør begge deler i butikken hvor jeg jobber i ny og ne.

 

Jeg syns i hvert fall magnumbindingene er knall. Greie å betjene og så funker dem hvis du skal forville deg i ei løype;)

 

Smøring kan bli akkurat så vanskelig som du ønsker. Men kjøper du blått, lilla, ei tube klister og kortfeller så skal du klare deg. Bruker du fellene når det er vanskelige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Er selv en liten knott på 177 cm og 85 kg (...) og har noen eldre Åsnes telemark/fjellski med stålkant. Disse er 205 cm. Jeg synes de er noe herk i skogen i hvert fall, siden man der ofte må svinge mellom trær og løfte tuppen over tuer og kvister. Da ville jeg hatt kortere ski, rett og slett, gjerne ikke noe som er lengre enn meg selv. På åpne flater er det jo greit, men jeg kunne nok tenkt meg kortere og litt bredere ski. Stålkant liker jeg godt.

 

Noe å tenke på med tanke på bruksområde.

 

Bruker selv også 75 mm binding. BC har jeg lite tro på når det går hardt for seg nedi grøfter og jeg må kante skia oppover bratte lier i dyp snø. Nå er kanskje BC-bindinger bedre enn vanlige NNN, har ingen erfaring med dem, men likevel.

 

Er for øvrig selv på jakt etter nye støvler til disse skiene, men vil ha noen som er ganske høye og har ganske stiv såle. Dyrt... Men en finner vel noe etter hvert. Kjedelig å gi to, tre tusen for noe som blir brukt tre ganger i året!

 

Til staver har jeg valgt noen med god gammeldags rund og stor trinse. Racingstav-trinser funker dårlig når det er litt løst.

 

Skifeller er et must! jeg bruker ikke annet i skogen. Er nesten så jeg føler meg som en flue av og til. Kan jo nesten gå loddrett oppover vegg. Skal jeg nedover, river jeg fellen av. Bruker aldri smurning under, for da vil heller ikke skifellene sitte skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Et utgangspunkt vil være å velge et par ganske brede ski, som er ca. 10 cm lengre enn deg selv med et spenn som passer til vekta di. Hva det er finner du bare ut ved å ta deg en tur til en rimelig bra utstyrt Sportsbutikk. Videre ville jeg valgt 75 mm bindinger med hæl/wirebinding. Ikke BC da disse kan være vanskelig å få på pga. ising. Staver med store trinser. skifeller er et godt tips hvis du skal på jakt. Ellers er det ikke vanskelig å smøre ski. under minus 1 - 10 klarer du deg med en smøring type Swix blå. Smørefrie bråker og passer bare til foreldre som ikke gidder å smøre ungenes ski :winke1: Støvler, gammeldagse bekkerter, les stiv såle med ekte tykt skinn. Billig blir det ikke hvis du vil ha noe som holder en stund.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette synspunktet med at bc bindinger iser. De automatiske kunne slite litt med ising, men føler ikke det er noe stort problem med manuelle.

 

Ville vel heller ikke dømt smørefrie nord og ned. Fisher jaktski er ei knallski. Er det vanskelige forhold så er der absolutt et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...