Jump to content

Ferdigrulla blyfri 30-06, erfaringer eller synspunkter?


Kjemikeren

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med ferdigrulla blyfri ammunisjon til 30-06? Dette skal brukes hovedsaklig til villrein og villsvin. Jeg er litt lysten på å teste ut blyfri ammo på storviltjakt, men siden hovedjaktene mine er villsvin og villrein er jeg likevel litt skeptisk. Villsvin er vel anerkjent som hardskutt vilt, uten at jeg kan si at jeg har sett harde data på dette noe sted, så da er spørsmålet om det er noe ferdigrulla blyfritt som tilfredsstiller kravene til anslagsenergi... Og på villrein oppi ura er jeg jo bekymret for rikosjetter. Blant oss som er glad i bly i alle våpnene våre er jo ofte den generelle holdningen at blyfrie riflekuler vil rikosjettere vilt i steinura.

 

Erfaringer mottas med stor takk, synspunkter likeså.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktammunisjon skal du ikke bry deg så mye om anslagsenergi, det er en dårlig indikator på effektivitet.

Lovens krav skal du selvfølgelig oppfylle, men innenfor de rammene får du oftest bedre effekt med tunge kuler og litt lavere hastighet.

Med blyfri ammunisjon mener jeg at du må ha grovere kaliber for å få tilsvarende effekt som med gode blyholdige kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke erfaring m fabrikkamo m homogene kuler sjøl, men har sett 165 gr Barnes ttsx i 30-06 brukt på elg, og skutt elg, rein, rådyr, gås m diverse Barnes x//tsx/ttsx kuler og kalibre. Jeg bruker ikke noe annet til jakt på matvilt nå. Homogene kuler i kobber/messing har lavere egenvekt enn bly. Blir lengre m samme vekt som m bly. Alt som finnes av tester viser at homogene kuler går mye dypere enn tilsvarende kulevekt i bly. Jeg vil tro at 150 gr Barnes X gir bedre dybdevirkning enn tradisjonell 180 gr. Det er vel tester som viser at til og med 130 gr ttsx gir like god dybdevirkning som 180 gr bly i .308 Win. Homogene kuler splintrer lite. Blykuler som splintres delvis men likevel har restvekt til god dybdevirkning som Nosler partition og RWS H-mantel er etter min erfaring veldig effektive. Trolig pga splintvirkning (min tro og teori) Mange mener at homogene kuler trenger mer hastighet for å gi best skuddvirkning. 30-og og rein/villsvin ville jeg valgt ei lett kule på maks 165 gr helst 150 gr ladd i maks hastighet!:) Barnes ttsx lades vel av Vortex? Kan trygt anbefales. Men Federal sin kule er helt sikkert veldig godt gjennomtenkt som den andre premium jaktamoen fra Federal så den kan trygt brukes. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...