Jump to content

Farge på hylser


cmi

Recommended Posts

Har prøvd å søke litt rundt men finner ikke svaret jeg leter etter,

På diverse hylser jeg har er det forskjellig farge ring i bunnen, har dette noe å si eller er det bare kommet for eksempel at folk har gjort det for å holde kontroll på lading etc? Kom til å tenke på dette når jeg kikket på noen R.A 1953 hylser jeg har, der var det noen med grønn ring, mens andre ikke hadde noe farge

Link to comment
Share on other sites

Det varierer etter kaliber og produsent. f.eks på tyske 7.92 patroner fra krigens dager, hadde disse noe å si hva slags prosjektil som er i patronen. I dagens norske 7.62 x 51 er det kun en vanntetting, men i noen tilfeller er halve bunnen sort, da betyr det at patronen har redusert ladning. Det er så mange variabler med disse fargene, så det må du undersøke for hvert kaliber for forskjellige tidsepoker og produsenter.

 

På RA-hylsene har det ikke noe å si, men jeg kan tenke meg at de uten farge har vært omladd. Mange av disse hylsene ble brukt om igjen til skolepatroner eller løspatroner.

Link to comment
Share on other sites

Både i 7,92x57mm og .303 British har lakkfarge vært viktig for å avgjøre prosjektiltype. Andre patroner også, selvsagt, men de to er de hvor det spiller mest rolle i identifisering.

 

Det er kjekt å vite nå som .303 hylsene er neste på planen å sortere :) noen gode steder man kan lese om dette feltet på nett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...