Jump to content

Europeisk ål


Sir jamalot

Recommended Posts

Noen synes ål er godt, andre ikke. Jeg fisket litt ål i min grønne ungdom, og her er noen av de erfaringene jeg gjorde meg da:

 

:arrow: Ålen er ualminnelig seiglivet, den spreller lenge etter at du har kappet av hodet. Vi pleide å ha med en hammer og en neve firtomsspiker. Tok tak i fortommen, holdt ålen inntil en trelegg, satte en firtomsspiker gjennom hodet på den og kappa tømmen. Når vi pakka sammen hadde den vanligvis sluttet å sprelle og sno seg rundt alt innen rekkevidde, og vi kunne ta den ned og ta ut kroken. Noen av oss mente at det var en fordel å skjære et dypt hakk i halen i tillegg til vanlig bløgging, de påsto at den blødde bedre av seg da. OBS: Ferskt åleblod påstås å være giftig hvis du får det i sår.

:arrow: Rensing av ål: Sløy ålen. Spikre den fast til veggen eller en trebit igjen, gjennom hodet. Skjær et snitt i skinnet rett under hodet, rundt hele, ta tak i skinnet med ei tang og trekk det av. Litt finpuss, og maten er stort sett ferdig til steiking.

:arrow: Oppskrifter: Stor ål ble levert sløyd og uflådd til røyking, hør med røykeriet om de salter for deg eller om du bør gjøre det sjøl. Jeg synes varmrøkt ål med eggerøre er nydelig mat. Mindre ål ble skåret i biter, dobbeltpanert (mel, egg, brødsmuler) og stekt. Ikke gærent det heller 8)

Link to comment
Share on other sites

Her er en enkel oppskift på steking av ål:

 

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift11850.asp

 

Ellers, bare for å være i det humoristiske hjørnet, så kan du gå inn her:

http://www.satsdunkensgang.no/mathjornet.html

 

og skrolle ned nesten til bunns, der finner du Adas oppskrift på ål på høyre side:

 

 

Mat & Drikke

 

Ada`s oppskrift på ål.

 

 

 

Kok ålen i 25 min.

 

Stek den i 30 min.

 

Kast den.

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...