Jump to content

Ødelagt hylsehals


IvoRei

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp fått meg et ladesett fra RCBS av svigerfar og var nylig hjemme på øya og fikk skutt mine første rådyr med hjemmerulla ammunisjon. Dette var veldig stas. Idag tenkte jeg å lade om hylsene jeg har brukt. Jeg skrur i deprimer-dien og passer på at stiften står langt nok ned til å presse ut den brukte primeren, men hylsehalsen blir presset samtidig.

 

Jeg skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Er det noen som skjønner hva jeg mener og hva jeg gjør feil? Hylsehalsen blir litt komprimert i toppen, og den første hylsen ble helt ødelagt av dette.

Link to comment
Share on other sites

Du må skru selve dien lenger ned hvis det er mulig.

Da vil du presse hele halsen.

 

Men det er ikke nødvendig å presse hele halsen.

Du har presset mer enn nok til å gi godt kulehold.

Har selv ett 308W RCBS diesett som lager slike halser.

Det bunner i ladepressa før jeg får presset hele halsen.

 

Det viktigste er at patronene passer i kammeret ditt.

Har du prøvd om du får lukket sluttstykket og at hylsen er presset nok?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sagt helt grønn på dette, så jeg må bare spørre litt:

 

Skal denne dien presse hylsehalsen sammen? Vil ikke hylsen bli lengre da?

Jeg skal prøve å legge hylsen i kammeret mitt når jeg kommer hjem, er på jobb nå.

 

Det som skjedde på di to første hylsene, var at hylsehalsen ble most og tennhetten ble ikke dytet ut. Jeg skrudde da stiften i dien lengre ned, så tennhetten ble dyttet ut, men halsen blir fremdeles seende slik ut.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er ett standard diesett med to dier du har.

Da er den ene til helpressing og utstøting av tennhette. Den andre er en kuleisetter.

Den dien som støter ut tennhetten presser også halsen litt sammen slik at den klarer å holde fast en ny kule.

Kroppen blir også presset litt sammen slik at du får kamret patronen.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å lese Ladeboken hvis du ikke forstår hvordan de ulike diene fungerer.

Det er helt fundamentalt og hjemmelading kan være farlig om du ikke vet hva du holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken bør stå øverst på ønskelisten din til jul ja :winke1:

Det er en meget god norsk bok som gir en solid innføring i hjemmelading.

Der står det aller meste og litt til.

 

Å kamre en patron vil si å legge den i kammeret og lukke sluttstykket ja.

Da kjenner du om hylsen er for stor eller om det er lett å lukke sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har nå kjøpt og lest store deler av ladeboken, veldig lærerik og interresant lesing. Det jeg gjorde feil, var at hylsehalsutvideren i dien var skrudd for langt opp, slik at den "moste" hylsehalsen istedet for å utvide den. Et pr grep ble gjort, og problemet er løst.

 

Vasket også hylsene i vaskemaskin, med perfekt resultat :D

 

Et kjapt spørsmål: hvor mange ganger må dere erfaringsvis skyte og lade om lapua og norma hylser før de strekker seg i lengden? Jeg skjønner at det kommer an på hvor romt kammer man har, men er det noen som har noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre flere faktorer som påvirker hvor mye og hvor fort hylsene strekker seg.

 

Innen samme kaliber trenger det ikke være store forskjellen på hylsefabrikatene, men det kan være forskjell fra kammer til kammer.

Den største forskjellen er fra kaliber til kaliber, jeg har opplevd å måtte frese ned hylser til 9,3x62 etter 3 omladinger, mens 30-06 har berget 7-8 omladinger og .45-70 har holdt 14 omladinger uten å ha strukket seg. :shock:

 

Varierer sjelden så mye i ladning at jeg har registrert forskjeller av den grunn, så der må andre og mer erfarne folk uttale seg.

Link to comment
Share on other sites

Kjapp lærekurve her, ladeboka har ofte den effekten på folk. Du går fra famlende idiot til en som vet omtrent hva han gjør på et par dager.

 

Når det gjelder pressing vil det som sagt avhenge av mange faktorer. Romt kammer/trang die, overdreven pressing og skjev støtbunn er de vanligste grunnene til at hylser strekker seg. Alt fra 3-til 10 ganger er mulig å oppleve. Manglende smøring innvendig i hylsehalsen er en annen feilkilde, da vil halsen strekke seg litt når man trekker den over ekspanderen. Eller er det verdt å bli fortrolig med korrekt helpressing før man begynner med necksizing, du får litt bedre forståelse av det. Lee Collet er en rask og rimelig inngang til halspressing, men det kan være greit å lese litt om tuning av de før en begynner. Det er gjerne noen små grader som kan være greit å fjerne med en gang, og man må ofte justere diameteren på doren for å få godt hold på kula. Ikke noen stor greie, men du bør nesten ha litt følelse for å vite hva som er nok hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...