Jump to content

Hornady GMX 120gr i 6,5


Kuli

Recommended Posts

Jeg skjøt en stor rådyrbukk med 120 ttsx i 6,5 på lørdag. Er ikke helt samme kula, men tror ikke forskjellen er enorm.

 

Den har utgangshastighet på 855 m/s.

 

Effekten var helt rå! Dyret var så rett ned i smellen som man kan forestille seg. Veldig fornøyd med det, resultatet på andre siden av skinnet var så som så.. Uansett om man skjærer bort en kg eller to i bytte med at dyret legger seg på mm er greit.

 

Men kula i seg selv ville jeg ikke bekymret meg for å skutt i hvilket som helst dyr i kongeriket. Sett annet regelverk hadde vært gjeldene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt tre rådyr med den, og har opplevd å få veldig pene slakt. Skudd reaksjonen har vært helt normal for 6,5'en.

Har brukt 51g MRP og kronografert til ca880m/s.

Kjempe ammo som mest bare blir stående da jeg synes det er greiest å ha børsene ferdig innskutt med noe som er lovelig på elg og hjort, så blir nødvendigvis annen ammo brukt på alt.

Ganske sikker på at du får fatt i kuler på Jaktdepotet!

Link to comment
Share on other sites

Du får høre på JD kan bestille til deg, de hat til 30-06.. http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=212" target="_blank" target="_blank

 

Den finnes som fabrikk: http://www.hornady.com/store/6.5X55" target="_blank" target="_blank

 

Tror Federal lader TSX også, som kan være et godt alternativ.

 

Endret; Der var Sauer150 raskere ute, han er helt sikkert mer oppdatert enn meg. :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en stor rådyrbukk med 120 ttsx i 6,5 på lørdag. Er ikke helt samme kula, men tror ikke forskjellen er enorm.

 

Den har utgangshastighet på 855 m/s.

 

Effekten var helt rå! Dyret var så rett ned i smellen som man kan forestille seg. Veldig fornøyd med det, resultatet på andre siden av skinnet var så som så.. Uansett om man skjærer bort en kg eller to i bytte med at dyret legger seg på mm er greit.

 

Men kula i seg selv ville jeg ikke bekymret meg for å skutt i hvilket som helst dyr i kongeriket. Sett annet regelverk hadde vært gjeldene.

 

Jeg har brukt 120 grains TTSX i min 6.5-06 i noen år nå. Både i Norge og i utlandet. Både på rådyr og større vilt.

4 dyr har forflyttet seg 10-30 meter etter skuddet, resten har gått rett ned i smellen.

 

Hadde kula vært lovlig å bruke på alt vilt i Norge, hadde jeg ikke nølt med å bruke den på elg.

 

Hornady GMX har en lignende konstruksjon, men jeg vet ikke om den fungerer likt som Barnes TSX og TTSX kulene, men ville i alle fall ikke nølt med å bruke den på rådyr, og det er per idag det største man kan bruke kula lovlig på her i Norge selv om jeg er sikker på at den også vil fungere bra på reinsdyr og hjort dersom myndighetene kunne ta til fornuft å tillate disse kulene(120-130 grain GMX, TSX og TTSX) til større vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...