Jump to content

Holdbarhet på hjortekjøtt i fryseren


Bamse2m

Recommended Posts

Jeg hadde i alle fall spist den uten å tenke meg om. Har fortært elg kjøtt som er mye eldre en det. Er det pakket i vanlige poser eller er det vakum pakket ?

Ser at kvaliteten på vakum pakket kjøtt ikke kan sammenlignes med det jeg tidligere pakket i poser og folie. Så nå er det bare vakum pakk som gjelder her i huset.

Link to comment
Share on other sites

så lenge kjøttet har vært fryst hele tiden ,ikke noe problem .

 

Men Kjøtt blasner i smak når det ligger i fryseren og fett harskner . vist indrefile`n er reinskåret så er ikke harskning noe problem .

Viltkjøtt er ganske så magert tåler noen år i fryseren

Smaker ikke like mye som kjøtt som ikke har vært i fryser`n

 

Minimummet er jo 18minus men er fryseren din kaldere er det bare en fordel . min ligger på ca 36

Store kjøttfryselagre er under 40 og der lagres ofte kjøtt i flere år og venter kjøper

Link to comment
Share on other sites

Visse nedbrytingsprosesser hemmes, eller stopper helt, ved frysing. Andre prossesser er mindre temperaturavhengige.

 

En slik prosess er "harskning" - oksidering av bindinger i fettvev. Til denne prosessen kreves oksygen - dvs. luft - og selvfølgelig fett, særlig er fett med de helsesbringende "dobbeltbindingene" utsatt for harskning. Makrell, sild og laks, pakket i poser med luft, holder ikke mange ukene, sjøl ved anselig mange minusgrader. Derfor blir f. eks. laks som skal fryses, "glasert", dvs. frossen fisk blir duppet i vann, for å få et islag, som holder lufta unna fiskekjøttet.

 

Når vi snakker om "frysing", tenker vi jo på at vann fryser når det blir minusgrader. En tommelfingerregel er derfor at vannholdige produkter holder seg lenger enn relativt tørre varer (bakverk, f.eks.).

 

Viltkjøtt er lite fett, og vannholdig. Vakuumpakking er selvfølgelig best, men pakker man kjøttet i plastposer, med vann, og presser ut all luft (knyt sammen posen nede i ei bøtte vann), og lar posene ligge langt nede i fryseboksen, holder viltkjøtt flere år.

 

I august laget jeg ei steik til et selskaps-evenement. Lårsteika (ca 4 kg, elg, ikke hjort) hadde ligget 5 år i fryseboksen. Jeg fikk en del spørsmål om den steika, ja - mange lurte på om jeg hadde tatt elgjakta på forskudd, og nettopp skutt elgen, siden kjøttet var så fint.

Link to comment
Share on other sites

...

 

Og der lærte jeg noe nytt om frysing av mat. Takker :)

 

Ang frysing av fisk og "glassing", er det noe som funker best i en industriprosess eller noe som også funker hjemme (og hva i praksis er det man gjør da)?

 

...Jeg burde nok strengt tatt fått fingeren ut og kjøpt inn en vakuumpakker.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal "glasse" noe er det bare å fryse det for så å dyppe det i vann. Om du vil ha et tykkere islag kan du fryse litt til for deretter å gjenta til du blir fornøyd med tykkelsen. Det blir litt som å støpe lys.

 

Frys den hele rensede fisken som den er, i et døgn eller til den er gjennomfryst. Fyll en bøtte med vann og dypp fisken i denne, frys den igjen og gjenta så denne prosessen flere ganger. Vannet slutter seg helt til i alle kriker og kroker og presser ut all luft. For å beskytte denne skjøre emballasjen kan man i tillegg pakke den inn i frysefolie.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...