Jump to content

Jakt som femtenåring.


sander22

Recommended Posts

Heisann! :)

 

Har jeg som femtenåring født i september, lov til å jakte småvilt som kråker og og rev alene etter nyttår? Jeg vet jo at jeg har lov til å jakte med oppsyn, men hadde tenkt meg på en tur med noen kamerater :winke1: Og det er vell det samme om jeg sitter på reveåta med rifla eller hagla?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel foreslått endret,

 

Er du sikker på at du ikke blander to ting her?

§ 6. Opplæring i jakt og fangst, er forandret til : Den som i løpet av kalenderåret fyller 14 år og fram til fylte 16 år ..............

Tidligere måtte en være fylt 14 før en kunne delta i opplæringsjakt.

Legg også merke til at det står kalenderåret :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Heisann! :)

 

Har jeg som femtenåring født i september, lov til å jakte småvilt som kråker og og rev alene etter nyttår? Jeg vet jo at jeg har lov til å jakte med oppsyn, men hadde tenkt meg på en tur med noen kamerater :winke1: Og det er vell det samme om jeg sitter på reveåta med rifla eller hagla?

 

 

Du har lov å jakte selv med hagle fra du har fylt 16 og samtykke fra foresatte. Men du kan ikke jakte selv med rifle fra fylt 16, da må du ha oppsyn. Når du har fylt 18 år kan du jakte selv med hagle og rifle uten OPPSYN :D

Link to comment
Share on other sites

Det skiller vel ikke på våpen, men på småvilt og storvilt. Opplæringsjakt året man fyller 14 og til fylte 16. 16-18 = småviltjakt alene med valgfritt våpen og opplæring på storviltjakt. :) Om man må være fylt 16, eller hvordan det er vet jeg ikke, det er vel besvart lenger opp.

 

Ikke for å oppfordre til lovbrudd, men om du som 15 (snart 16) sitter på reveåta alene en natt tror jeg ingen oppegående jegere synes det er noe annet enn flott at ungdommen har slike interesser, men her inne må jeg selvfølgelig anbefale deg å vente til det er lovlig. :wink::P Lykke til med jakta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men du kan ikke jakte selv med rifle fra fylt 16, da må du ha oppsyn.

Og i hvilken lov/forskrift finner du dette?

 

 

Hmm fant ikke:) Mener bare da jeg tok jegerprøven, så var det kun rifla som vi ikke kunne skyte med. Mener vi bare som 16-17 åringer kunne skyte alt med hagle, til og med rådyr.

Tydelig jeg må oppdatere meg selv på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...