Jump to content

Noen med forslag på en lett cal 20/76 hagle


Tomas

Recommended Posts

For tiden sitter jeg med en Gyttorp over/under cal 12/76 med 68 cm løp, for morro skyld veide jeg den og vekta havnet på 2754 kg. Har tidligere prøvd Miroku sin over under i cal 20, og syntes den var særdeles lett den gang, men etter å ha sjekket vekten på en slik en nå, så er den en helt oppe i 2,9 kg. Lange turer etter skogsfugel, og en høyre skulder med artrose/slitasjejikt gjør sitt at jeg se etter en enda letter børse, mener fult klar over at kortere løp bør jeg ikke ha, kanskje heller lengre for å få bedre sving i hagla.

 

Hvor langt ned mot 2,5 kg finns det moderne hagler som kan være aktuelle?

 

Tar for gitt at det også finns lettvektshagler i cal 20, om det så er side ved side er ok.. Leser at baskylen må være laget for dette kaliberet. Om dette våpenet tåler stålhaggel er nok ikke et krav, men øvrige patronvarianter bør den nok tåle.

 

Ser gjerne at et brukt våpen kan havne på under 10.000, men kan nok strekke meg noe.

Link to comment
Share on other sites

Mulig man har kunnet fått ett kaliber 20 løp til ultralighten, men har aldri sett noe om at de har hatt en 20 baskyle til ultralighten.

 

Den ultralighten du sikter til er da en caliber 12, skal vel store produksjonsvolumer, eller svært dyre våpen til for at produsenten går til det skrittet å lage en egen cal 20 baskyle. Hva med sideliggere, min morfars gamle Belgiske sideligger i cal 16 veide bare 2,9 kg. En moderne cal 20 med alukasse burde kunne kommet langt ned mot 2,5 kg, så spørs det om det er denne vekta som er avgjørende. En hekto til eller fra, tror jeg skal gå ned til min lokale G-sport forretning å finne meg det reimsystemet som holder hagla i " ferdig - posisjon ".

Link to comment
Share on other sites

Benelli Ultra Light er nokså lett, vekten havner på 2,3kg. Vet ikke tilgangen på denne i Norge

men kan sikkert skaffes :D

 

Her er en video snurt av godsaken:

" target="_blank

 

Har litt vegring ovenfor automat, men at vekten går å få så langt ned er helt utrolig. Takker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...